Nazwij nowe księżyce Plutona!

Teleskop kosmiczny Hubble odkrył w 2011 i 2012 roku dwa małe księżyce Plutona. Teraz czas je nazwać, w czym (częściowo) może wziąć udział każdy internauta.

Pluton wciąż pozostaje zagadkowym obiektem Układu Słonecznego. Jeszcze do niedawna klasyfikowano go jako planetę okołosłoneczną, jednak decyzją Międzynarodowej Unii Astronomicznej z 2006 roku, odebrano mu ten status. Od tamtej pory Pluton jest już tylko planetą karłowatą o numerze katalogowym 134340.

Znaczna odległość od Ziemi i niewielkie rozmiary Plutona sprawiały, że nasza wiedza o tym świecie przez lata pozostawała znikoma. Od momentu odkrycia (1930), aż do schyłku lat 70. ubiegłego wieku nie znano jego systemu satelitarnego. Kiedy w 1978 r. J. Christy zaobserwował Charona – największego księżyca Plutona, naukowcy mogli precyzyjniej wyznaczyć parametry planetki, takie jak jej masę czy czas obiegu wokół Słońca. Duże rozmiary satelity względem macierzystego obiektu, czynią ten układ dość niespotykanym w naszym otoczeniu. Przez kolejne dekady uważano, że Charon jest jedynym satelitą Plutona. XXI wiek jednakże przyniósł ze sobą nowe odkrycia, które zmieniły dotychczasowe wyobrażenie o tym niewielkim obiekcie.

W 2006 r., prawie 30 lat po Charonie, dzięki teleskopowi Hubble, odkryto dwa nowe księżyce – nazwane Nix i Hydra. Pięć lat później, w 2011 roku odkryto kolejny księżyc, nazwany (roboczo) P4. Jak później się okazało nie był to koniec odkryć – w lipcu 2012 roku nastąpiła detekcja kolejnego księżyca. Obiekt został (roboczo) nazwany P5. Jest to mały, nieregularny obiekt, o wymiarach ok. 9,5 do 13 km.

{youtube}RLZI58xtxw0{/youtube}
Ruch księżyców P4 i P5 / Credits – NASA, ESA, M. Showalter (SETI Institute), and L. Frattare and G. Bacon (STScI)

Czas nazwać te obiekty. Organizacja SETI w ostatnich dniach rozpoczęła kampanię informacyjną związaną z księżycami P4 i P5. W wyniku tej kampanii zostaną wybrane nazwy księżyców Plutona. Głosować można za pomocą specjalnej strony – http://www.plutorocks.com/. Głosowanie trwa do 25 lutego 2013 roku i jego wyniki zostaną wzięte pod uwagę podczas dyskusji Międzynarodowej Unii Astronautycznej, która ostatecznie zaproponuje nowe nazwy księżyców Plutona.

W kierunku Plutona zmierza sonda New Horizons, której przelot obok tego zagadkowego globu oraz księżyców nastąpi 14 lipca 2015 roku. Wówczas zostaną wykonane zdjęcia tej planety karłowatej i jej pięciu księżyców. Jak wówczas będziemy nazywać księżyce P4 i P5?