Potwierdzenie WASP-80 b

Lista znanych i potwierdzonych egzoplanet wzbogaciła się o WASP-80 b. Jest to dość typowy „gorący Jowisz”.

Program SuperWASP (Wide Angle Search for Planets) koncentruje się na poszukiwaniu egzoplanet tranzytujących na tle tarczy swoich gwiazd macierzystych. Jest to zautomatyzowany system, korzystający obecnie z dwóch obserwatoriów – na La Palma na Wyspach Kanaryjskich oraz w RPA. Dotychczas wykryto i potwierdzono już kilkadziesiąt egzoplanet w ramach tego programu – kolejne czekają na potwierdzenie.

Najnowszą egzoplanetą wykrytą i potwierdzoną w ramach tego programu jest WASP-80 b. Jest to typowy „gorący Jowisz” – masywny obiekt krążący blisko swej gwiazdy macierzystej. Masę minimalną tej planety pozasłonecznej określono na 0,55 masy Jowisza a promień na około 0,95 promienia największej planety z naszego Układu Słonecznego. WASP-80 b krąży bardzo blisko swej gwiazdy – w odległości zaledwie około 5 milionów kilometrów z czasem 73,5 godziny.

Wraz z potwierdzeniem WASP-80 b lista znanych planet pozasłonecznych wzrosła do 862 obiektów według encyklopedii pozasłonecznych układów planetarnych (EPE).

(EPE)