Astronomowie mierzą temperaturę młodszego Wszechświata

Wykorzystując radioteleskop CSIRO badacze dokonali pomiaru temperatury Wszechświata, odkrywając, iż jego ochłodzenie następuje zgodnie z teorią Wielkiego Wybuchu.

Pomiaru temperatury Wszechświata, w momencie gdy był on dwukrotnie młodszy, dokonano przy wykorzystaniu radioteleskopu CSIRO Australia Telescope Compact Array, położonego w pobliżu miasta Narrabri (Australia). Międzynarodowemu zespołowi, złożonemu z badaczy ze Szwecji, Francji, Niemiec i Australii, udało się dokonać najbardziej precyzyjnego pomiaru temperatury Wszechświata w historii.

Z uwagi na ogromny rozmiar Wszechświata, obserwowane światło odległych obiektów pochodzi w rzeczywistości z przeszłości. Aby ujrzeć Wszechświat dwukrotnie młodszym niż jest on obecnie, należy poczynić obserwacje obiektu, który zlokalizowany jest w połowie odległości do jego krańców.

Obecnie ocenia się, iż Wszechświat powstał około 13,77 mld lat temu. Badacze wybrali do przeprowadzenia pomiaru galaktykę oddaloną o 7,2 mld lat świetlnych od Ziemi. Jedynym źródłem wpływającym na temperaturę gazu w tej galaktyce jest kosmiczne promieniowanie tła – pozostałość po Wielkim Wybuchu.

W podjęciu pomiaru temperatury wykorzystano fakt, iż za wybraną galaktyką położony jest kwazar PKS 1830-211. Emitowane fale radiowe z tego obiektu przechodzą przez gaz galaktyki, który pochłania nieco ich energii. Na tej podstawie astronomowie obliczyli, iż temperatura gazu w tej galaktyce wynosi 5,08 stopni Kelwina (-267,92 stopni Celsjusza) – co jest niezaprzeczalnie ekstremalnie niską wartością, jednak nie tak niską jak obecna temperatura Wszechświata, która wynosi 2,72 stopni Kelwina (-270, 27 stopni Celsjusza).

Zgodnie z teorią Wielkiego Wybuchu temperatura przestrzeni kosmicznej spada wraz z ekspansją Wszechświata. Wyniki zgodne z tą teorią potwierdzają, iż miliardy lat temu Wszechświat był cieplejszy o parę stopni.

(CSIRO)Radioteleskop CSIRO Australia Telescope Compact Array / Credits: David Smyth