Odkrywcy.pl: najciekawsze artykuły listopada

Prezentujemy 4 najciekawsze listopadowe artykuły z serwisu Odkrywcy.pl.

Co kryje w sobie jądro Ziemi?

Serce naszej planety od lat stanowi zagadkę dla naukowców. Z roku na rok wiemy o nim coraz więcej, jednak ciągle nie znamy nawet dokładnego składu chemicznego jądra Ziemi.

Naukowcy wyróżniają obecnie aż 10 warstw, z których składa się nasza planeta. Pięć znajdujących się nad powierzchnią oraz pięć pod nią. Dwie znajdująca się najgłębiej – płynne jądro zewnętrzne (nifesima) i stałe jądro wewnętrzne (nife) – tworzą serce Ziemi. Niektórzy wyróżniają jeszcze strefę przejściową (tzw. nieciągłość Lehmanna) między obiema tymi warstwami.

Jedna z pierwszych naukowych teorii dotyczących budowy serca naszej planety mówiła o tym, że tworzy je żelazny monokryształ. W latach 30. XX wieku naukowcy wykazali, że na powierzchni naszej planet brakuje żelaza i niklu. Stąd wysnuto wniosek, że oba te metale musiały skumulować się w sercu Ziemi. Ale w 20 lat później badania nad polem grawitacyjnym wytwarzanym w jądrze wykazały, że nie może się ono składać tylko z tych dwóch pierwiastków.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Kolory planet zdradzą, czy może istnieć na nich życie

Odkrywamy coraz więcej planet. Niestety, niewiele z nich jest podobnych do Ziemi. Niedługo jednak może się to zmienić i staniemy wtedy przed dylematem, który z obiektów zbadać pod kątem istnienia na nim obcych form życia w pierwszej kolejności? W wyborze będzie mogła pomóc nam nowa technika.

Podstawowym warunkiem, świadczącym o tym, że planeta jest zdatna do zamieszkania, jest obecność na niej wody w stanie ciekłym. Substancja ta jest niezbędna do powstania i podtrzymania życia.

Gdy już oszacujemy, na których obiektach może występować woda, kolejnym krokiem będzie poszukiwanie na nim naturalnych siedlisk organizmów znanych nam z Ziemi. Siddharth Hegde i Lisa Kaltenegger z Instytutu Astronomii Maxa Plancka w Heidelbergu wpadli na pomysł nowej metody, która pozwoliłaby na określenie, czy na badanej planecie lub księżycu posiadającym atmosferę, mogą znajdować się organizmy żywe. Można tę wiedzę uzyskać dokonując spektroskopii atmosfery badanego potencjalnego obiektu.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Okrągłe pęknięcie skorupy Merkurego (fot. NASA/The Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington/Smithsonian Institution)

Okrągłe pęknięcia na Merkurym

Na najnowszych zdjęciach powierzchni Merkurego naukowcy zauważyli dziwne, okrągłe, przypominające pęknięcia struktury. Na żadnej innej planecie Układu Słonecznego nie zaobserwowano takiej rzeźby terenu.

– Odkrycie to jest bardzo ekscytujące, gdyż pokazuje nam, że na Merkurym dzieje się coś niespotkanego nigdzie indziej – powiedział w wywiadzie dla SPACE.com Tom Watters, którego zespół dokonał tego odkrycia.

Zdaniem naukowców dziwne pęknięcia są pozostałością po kraterach-duchach, które przed laty się zapadły. Powstały one w wyniku aktywności wulkanicznej i nagłego rozciągania i ściskania powierzchni planety. Tak gwałtowne zmiany zachodziły tylko na Merkurym, dlatego również tylko na tym obiekcie zauważono charakterystyczne pęknięcia.

– To co jest najbardziej niezwykłe w tych strukturach, to fakt, że nie znajdują się w basenach uderzeniowych, lecz na powierzchni – powiedział Watters. Dodał również, że pęknięcia występują bardzo blisko siebie.

Oprócz specyficznej struktury skorupy Merkurego, naukowców zaskoczyły także parametry pola magnetycznego. Jest ono znacznie silniejsze na północnej półkuli obiektu. Nie wiadomo jednak dlaczego. Merkury to jedyna poza Ziemią planeta w naszym układzie, która posiada pole magnetyczne. Wskazuje to na to, że w jej sercu może znajdować się jądro zbudowane z żelaza.

Zdjęcia zostały dostarczone przez sondę MESSENGER, która bada Merkurego już od 2004 roku. Jak dotąd jest to jedyne urządzenie obserwujące tę planetę, jednak w 2016 roku ESA planuje rozpocząć kolejną misję o nazwie BepiColombo.

Jakie byłyby skutki uderzenia w Ziemię asteroidy?

Naukowcy z Uniwersytetu Purdue i Imperial College London stworzyli program do symulacji zderzenia asteroidy z Ziemią. Można w nim sprawdzić m.in. co by się stało, gdyby uderzyła w nas skała o wielkości Księżyca.

W historii naszej planety niezwykle ważną rolę odgrywały zderzenia z asteroidami. Powszechnie uważa się, że ogromna skała spadła na Ziemię 65 milionów lat temu i wywołała globalną katastrofę, podczas której wymarła większość zwierząt i roślin. Dlatego też powstał projekt, który ma na celu lepsze zrozumienie następstw takiego zderzenia. Pozwoli nam to nie tylko na ocenienie wpływu tego typu zjawisk (które miały miejsce w przeszłości) na planetę, ale również na lepsze przygotowanie się na podobne uderzenie asteroidy w przyszłości.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Prezentowane artykuły pochodzą z serwisu Odkrywcy.pl, należącego do Wirtualnej Polski. Serwis Kosmonauta.net współpracuje z serwisem odkrywcy.pl wymieniając się najciekawszymi artykułami.