STS-107 – Flight Day 10 (dziesiąta rocznica)

Dziesięć lat temu trwała misja STS-107, której tragiczny koniec wywarł duży wpływ na dalszy rozwój sektora kosmicznego.  Ten artykuł podsumowuje wydarzenia dziesiątego dnia ostatniej wyprawy promu Columbia.

25 stycznia 2003 roku (sobota) to dziesiąty dzień misji (Flight Day 10) STS-107. Tym razem grupa budzi się do utworu “I Say a Little Prayer for You” dedykowanego Andersonowi przez jego żonę. Załoga promu kontynuuje prace nad eksperymentami. McCool, Brown i Anderson udzielają wywiadu reporterom w Stanach i w Wielkiej Brytanii; po pewnym czasie zmienia ich reszta załogi.

Zakończono eksperyment OSTEO, mający na celu zbadanie działania komórek tworzących kości w stanie mikrograwitacji, pod wpływem różnego rodzaju leków. Przeprowadzono również testy systemu, który docelowo mógłby zwiększyć efektywność odprowadzania ciepła w przestrzeni kosmicznej, oraz uruchomiono ciąg eksperymentów FAST, mających za zadanie badanie adsorpcji i tarcia. Nadal trwa eksperyment SOFBALL.

Jak wyglądał typowy dzień na pokładzie promu Columbia? Zachowało się nieco materiału z misji – przykładowe nagranie z komentarzem astronautów prezentujemy poniżej. Zdjęcie zaprezentowane w galerii tego artykułu przedstawia astronautów Davida Brown’a oraz Ilana Ramon’a, pracujących na pokładzie górnym promu Columbia. To zdjęcie wykonano 25 stycznia 2003 roku.

{youtube}fZ0ekd1gwpA{/youtube}
Dzień na pokładzie promu Columbia – misja STS-107 / Credits – NASA TV

Na Ziemi uderzenie pianki zostało już oficjalnie uznane za niegroźne, choć wielu inżynierów niższego szczebla jest niezadowolonych z tej decyzji. Pomimo to DAT (Debris Assesment Team) nadal pracuje nad analizą zdarzenia i stara się określić potencjalny poziom zagrożenia dla promu.