STS-107 – Flight Day 6 (dziesiąta rocznica)

Dziesięć lat temu, pod koniec stycznia 2003 roku, trwała misja STS-107. Szósty dzień ostatniej wyprawy promu Columbia odbył się 21 stycznia 2003 roku.

Szósty dzień misji (Flight Day 6) przypadł na wtorek, 21 stycznia 2003 roku. Był to pierwszy dzień po amerykańskim „długim weekendzie” – w tym dniu odbyło się drugie posiedzenie zespołu MMT (Mission Management Team) w trakcie tej misji. Na tym spotkaniu głównie omawiano status misji oraz eksperymentów, niewiele czasu poświęcono potencjalnemu uszkodzeniu promu Columbia.

Na pokładzie promu podczas Flight Day 6 trwały eksperymenty nad zjawiskami związanymi z płomieniem w przestrzeni kosmicznej – jak np osadzanie się sadzy. Prócz tego rozpoczęły się prace nad eksperymentem w Bioreactor Demonstration System, nad komórkami raka prostaty.  Trwają również obserwacje wyładowań atmosferycznych w ramach eksperymentu MEIDEX. Z powodu wcześniejszej usterki, wilgotność i chłodzenie SpaceHaba odbywa się za pomocą układów wahadłowca. NASA nie przewiduje, by utrudniło to w jakikolwiek sposób przebieg eksperymentów.

Poniższe nagranie podsumowuje część wydarzeń Flight Day 6.

{youtube}XjjTd36uZR0{/youtube}
Częściowy zapis z Flight Day 6 misji STS-107 / Credits – NASA TV

W trakcie Flight Day 6 tej misji wykonano także nieco obserwacji Ziemi. Pierwsza grafika w galerii tego artykułu prezentuje zdjęcie bazy Edwards, w której czasem lądowały promy kosmiczne. Drugie zdjęcie w galerii tego artykułu prezentuje słone jezioro Mono w Kalifornii, które kilka lat później przez chwilę pojawiło się w mediach całego świata za sprawą (nieistniejącego) „arsenowego życia”.

Jezioro Mono. Zdjęcie z FD6 misji STS-107 / Credits - NASA