Detekcja WASP-71 b i WASP-77A b

Do listy potwierdzonych egzoplanet dodano dwa masywne obiekty – WASP-71 b i WASP-77A b.

WASP-71 b to typowy „gorący Jowisz”, krążący bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej. Masa WASP-71 b została oszacowana na około 2,3 masy Jowisza a jego promień na około 1,5 promienia Jowisza. Ta egzoplaneta krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w średniej odległości około 0,046 jednostki astronomicznej, czyli mniej niż 7 milionów kilometrów. Czas obiegu wokół gwiazdy macierzystej wynosi mniej niż 3 dni.

Druga z nowo odkrytych egzoplanet,  WASP-77A b, jest już nieco mniej „typowym” odkryciem. Układ WASP-77 jest szerokim układem podwójnym, a  WASP-77A b krąży wokół większego ze składników tego układu. Poza tym „szczegółem” egzoplaneta  WASP-77A b wydaje się być typowym „gorącym Jowiszem”, krążącym blisko swej gwiazdy macierzystej. Masa WASP-77A b została oszacowana na 1,76 masy Jowisza a promień na około 1,2 promienia Jowisza.  Ten „gorący Jowisz” okrążą swą gwiazdę macierzystą z czasem około 32,5 godziny w odległości zaledwie 0,024 jednostki astronomicznej (3,6 miliona kilometrów = około 9 razy odległość pomiędzy Ziemią a Księżycem).

Wraz z potwierdzeniem istnienia WASP-71 b i WASP-77A b lista potwierdzonych planet pozasłonecznych wzrosła do 852 obiektów. Ta wartość wciąż odbiega od innych, np. tej prezentowanej na polskim blogu ExoplanetSpot, gdzie potwierdzonych egzoplanet jest już 855.

(EPE, ExoplanetSpot)