Odkrywcy.pl: najciekawsze artykuły sierpnia

Prezentujemy 3 najciekawsze sierpniowe artykuły z serwisu Odkrywcy.pl.

Jak powstała Droga Mleczna?

Starożytni Grecy wierzyli, że nasza galaktyka powstała z kropli rozlanego mleka, którym Hera karmiła Heraklesa. Dzisiaj wiemy jednak, że proces tworzenia się Drogi Mlecznej był dużo bardziej skomplikowany.

Nasza galaktyka powstała najprawdopodobniej 14-15 miliardów lat temu, czyli w czasie, kiedy pojawiły się pierwsze gwiazdy w obszarze dziś zajmowanym przez Drogę Mleczną. Przypuszcza się, że początkowo utworzyła się czarna dziura Sagittarius A, którą otaczał obłok międzygwiezdnej materii. Następnie zaczęła ona przyciągać do siebie otaczające ją cząstki. Gdy te zderzały się ze sobą w locie, zachodziły reakcje, w wyniku których narodziły się gwiazdy, a wokół nich planety.

Najpierw utworzyło się tzw. halo galaktyczne, a potem ramiona Drogi Mlecznej. W końcowym etapie pozostała materia z obłoku zgromadziła się głównie w pobliżu jądra galaktyki, tworząc poprzeczkę. Taka struktura świadczy o tym, że Droga Mleczna przeszła już z wieku „młodzieńczego” w „starszy”, czyli stała się bardziej stabilna. “Uspokoiła się” również czarna dziura znajdująca się w jej centrum.

Jednak nie tylko zderzenia cząstek doprowadziły do powstania tworzących Drogę Mleczną gwiazd. Wiele z nich jest pozostałościami po kolizjach mniejszych galaktyk, które zachodziły w pobliżu Sagittariusa A.

{youtube}n0jRObc7_xo{/youtube}
Proces formowania się Drogi Mlecznej / Credits: N-body shop

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Pięć ostatnich kandydatek na egzoplanety podobne do Ziemi / Credits: UPR AreciboPięć kandydatek na drugą Ziemię

Aby ludzkość mogła przetrwać, najprawdopodobniej będzie musiała skolonizować inne planety. Do niedawna najpoważniejszym kandydatem do kolonizacji był Mars, lecz obecnie pod uwagę branych jest pięć zupełnie innych planet. Czy któraś z nich ma szansę stać się nową Ziemią?

HEC czyli The Habitable Exoplanets Catalog to stworzony przez badaczy z Uniwersytetu Puerto Rico w Arecibo ranking egzoplanet. Ma on za zadanie wskazać zdolność danej planety do podtrzymywania życia. Opiera się on na stopniu jej podobieństwa do Ziemi (ang. ESI – Earth Similarity Index), które określa się w skali od zera do jedynki. Zero jest równoznaczne z brakiem jakiegokolwiek podobieństwa, natomiast jeden oznacza identyczność. Wartości od 0.8 do 1 nadawane są planetom, które są bardzo podobne do Ziemi i posiadają stałą, skalną powierzchnię oraz stabilną atmosferę zdolną do utrzymywania odpowiedniej temperatury.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Epidemia z kosmosu: jak można uchronić Ziemię?

Coraz częstsze wyprawy w kosmos, lądowania ziemskich statków na innych obiektach w Układzie Słonecznym oraz ich powrót na Ziemię, zwiększa szansę na przybycie obcych bakterii czy wirusów na naszą planetę. Mogłyby one wywołać śmiertelną epidemię wśród ludzi, dlatego podjęto niezbędne środki ostrożności podczas misji kosmicznych.

Zagrożenie zainfekowania ludzi przez wirusy lub bakterie przybyłe z kosmosu zajmowało naukowców już na początku ery lotów kosmicznych. Wraz z powstaniem projektów wysłania na ziemską orbitę najpierw zwierząt, a następnie ludzi, postanowiono jakoś rozwiązać ten poważny problem. W tym celu w 1967 roku ZSRR, USA i Wielka Brytania podpisały „Układ o zasadach działalności państw w zakresie badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi” (w skrócie zwanym Traktatem o Przestrzeni Kosmicznej).W późniejszym czasie przystąpiły do niego również inne państwa. Polska podpisała ten dokument 15 maja 1968 roku.

Artykuł IX tej międzynarodowej umowy mówi o prowadzeniu studiów i badań przestrzeni kosmicznej „łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi, w taki sposób, aby uniknąć ich szkodliwego zanieczyszczenia, jak również niekorzystnych zmian w środowisku ziemskim, wynikających z wprowadzenia substancji pozaziemskich”. W razie konieczności państwa, które podpisały Traktat o Przestrzeni Kosmicznej, podejmą właściwe kroki w celu ochrony naszej planety.

Więcej w serwisie Odkrywcy.pl.

Prezentowane artykuły pochodzą z serwisu Odkrywcy.pl, należącego do Wirtualnej Polski. Serwis Kosmonauta.net współpracuje z serwisem odkrywcy.pl wymieniając się najciekawszymi artykułami.