Chruniczew: zmiana szefa i budowa MLM

Rosyjskie zakłady im. Chruniczewa kontynuują budowę modułu MLN i na polecenie Putina zmieniają dyrektora.

Budowa MLM

Państwowe Produkcyjno-Badawcze Centrum Kosmiczne im. Chruniczewa kontynuuje budowę modułu Multipurpose Laboratory Module (MLM) dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

W tej chwili moduł ma już zamontowane robotyczne ramię (od ESA), poręcze i mocowania uprzęży. Moduł przeszedł też pierwszy kontrole termiczne i sprawdzenia systemów pneumatycznych i hydraulicznych. Trwają prace przy ogniwach słonecznych.

Pod koniec roku moduł powinien zostać przekazany do firmy Energia do dalszych testów.

Zmiana na stanowisku dyrektora

3 września prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Putin oficjalnie zdymisjonował Władimira Nesterowa z funkcji generalnego dyrektora Państwowego Produkcyjno-Badawczego Centrum Kosmicznego im. Chruniczewa. Kierownistwo Roskosmosu zdecydowało o tym jeszcze w połowie sierpnia.

Jest to kolejna zmiana na wysokim stanowisku w rosyjskim przemyśle kosmicznym wywołana przez serię niepowodzeń w misjach kosmicznych. W sierpniu rakieta Proton-M wyniosła na nieprawidłową orbitę dwa satelity, co pociągnęło za sobą zawieszenie lotów rakiet tego typu. Rok wcześniej, również w sierpniu, awaria członu Briz-M spowodowała stratę satelity Express-AM4.