Kometa C/2012 S1 (ISON) – jasna pod koniec 2013 roku?

Nowo odkryta kometa C/2012 S1 (ISON) może osiągnąć jasność rzędu ponad -10 magnitudo w listopadzie 2013 roku. Czy za 14 miesięcy będziemy obserwować wyjątkowo jasną kometę blisko Słońca?

Niedawno odkryta przez rosyjskie obserwatorium D00 ISON-Kislovodsk Observatory kometa o nazwie C/2012 S1 (ISON) może za nieco ponad rok stać się bardzo ciekawym celem obserwacji astronomicznych. Ta kometa zbliży się pod koniec listopada 2013 roku do Słońca na odległość zaledwie 0,01245 jednostki astronomicznej, czyli około 1,87 miliona kilometrów. Jest to prawie 25 razy bliżej Słońca niż punkt peryhelium orbity Merkurego.

Wstępnie jasność w tym miejscu jest szacowana na więcej niż -10 magnitudo, być może nawet -13 magnitudo. Jest to wartość podobna do jasności Księżyca w pełni.Jest bardzo prawdopodobne, że ta kometa wówczas będzie prezentować okazałe warkocze, o obserwowanych rozmiarach rzędu kilkudziesięciu stopni dla obserwatorów z Ziemi.

Jeśli ta kometa przetrwa zbliżenie do Słońca, podobnie jak C/2011 W3 Lovejoy, to już na początku 2014 roku powinna się znaleźć w odległości zaledwie 0,4 jednostki astronomicznej od Ziemi. Jest to możliwe, gdyż C/2012 S1 (ISON) nie zbliży się tak blisko do Słońca jak C/2011 W3 Lovejoy – w najbliższym punkcie powinna znajdować się ponad 2 razy dalej od naszej Dziennej Gwiazdy. Można się więc spodziewać naprawdę ciekawego widoku na niebie, gdyż po “gorącym” przejściu blisko Słońca kometa powinna wyzwolić dużą ilość pyłu i gazu, generując długie warkocze pyłowe i gazowe.

Oczywiście, wszelkie prognozy dotyczące komet nie zawsze są poprawne. Dość często się zdarza, że kometa jest wyraźnie słabsza od wstępnych prognoz, gdyż w momencie odkrycia nieznane są jeszcze jej fizyczne rozmiary czy potencjalna aktywność. Prawdopodobnie w ciągu kilku najbliższych miesięcy szereg kolejnych obserwacji komety C/2012 S1 (ISON) pozwoli na określenie jej aktywności w momencie zbliżenia się do Słońca pod koniec 2013 roku.

Kometa C/2012 S1 (ISON) jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, Remanzacco)