Ostatni przelot promu kosmicznego Endeavour

W środę, 19 września 2012 roku, rozpoczęła się operacja transportowa najmłodszej jednostki z wycofywanej floty wahadłowców amerykańskiej agencji kosmicznej NASA. Tego dnia prom Endeavour na zawsze opuścił swój port macierzysty na Przylądku Canaveral na Florydzie. Zasłużona maszyna stanie się częścią wystawy w Kalifornijskim Centrum Naukowym.

Długa podróż z jednego wybrzeża Stanów Zjednoczonych na drugie rozpoczęła się w środę wcześnie rano. Majestatycznie wyglądająca para maszyn – zmodyfikowany Boeing 747, nazywany SCA (Shuttle Carrier Aircraft), oraz prom kosmiczny na jego grzbiecie, wykonała kilka przelotów nad portem kosmicznym KSC (Kennedy Space Center), skąd Endeavour startował 25 razy do swoich misji kosmicznych.

{youtube}iCHsDmSLePc{/youtube}
Start ostatniej podróży promu Endeavour oraz samolotu SCA / Credits: youtube.com, NASAtelevision

Z uwagi na charakterystykę tego transportu niezbędne w tej podróży były przystanki. Pierwszy z nich, z uwagi na zakończenie dnia, miał miejsce w Houston. W czwartek o świcie SCA z wahadłowcem na grzbiecie wzbił się ponownie w powietrze. Przed osiągnięciem celu drugiego odcinka podróży – bazy sił powietrznych Edwards, wykonano jeszcze lądowanie w El Paso na tankowanie paliwa. W Edwards miał miejsce drugi nocny postój.

{youtube}oBegeMCqPtY{/youtube}
Zapis z przelotu samolotu SCA z promem Endeavour nad Houston / Credits: youtube.com, ReelNASA

{youtube}2RJyI0pBFbI{/youtube}
Lądowanie samolotu SCA z promem Endeavour w Ośrodku Badawczym Dryden agencji NASA (baza sił powietrznych Edwards) / Credits: youtube.com, NASAtelevision

Dzisiaj od porannych godzin czasu lokalnego trwa transport na ostatnim odcinku trasy, której celem będzie międzynarodowe lotnisko w Los Angeles. Lądowanie spodziewane jest tam przed godziną 19:00 CEST. Relacja z transportu pokazywana jest na kanale NASA TV.

Tymczasem już od jutra technicy rozpoczną prace nad zdemontowaniem promu Endeavour i osadzeniem maszyny na jednostce, która umożliwi przewiezienie wahadłowca do Kalifornijskiego Centrum Naukowego.

Zmierzch ery promów kosmicznych oznacza także emeryturę dla jednostek, dzięki którym możliwy był ich transport. 26 września samolot SCA zostanie skierowany z powrotem do bazy sił powietrznych Edwards. Będzie to ostatni przelot tego Boeinga 747. Samolot stanie się źródłem części zamiennych dla programu SOFIA agencji NASA, w ramach którego badania w podczerwieni realizowane są z teleskopu umieszczonego w samolocie typu Boeing 747.

W tym miejscu warto nadmienić, iż pomysł transportowania promów kosmicznych NASA na grzbietach samolotów Boeing 747 miał krytyczne znaczenie w obliczu koncepcji wielokrotnego wykorzystywania wahadłowców. Od 1977 roku przeprowadzono 107 takich wyjątkowych operacji transportowych. Promy kosmiczne były transportowane z zakładów produkcyjnych z Kalifornii na Florydę, każdorazowo gdy lądowanie miało miejsce na zapasowym lotnisku (Edwards lub White Sands), w czasie ich dostarczania do producentów w ramach cykli przeglądów i modyfikacji, czy nawet przemieszczania na takie wydarzenia jak Paris Air Show.

Przed dzisiejszym lądowaniem w Kalifornii przez kilkadziesiąt minut będą miały miejsce uroczyste przeloty nad wieloma znamienitymi miejscami w tamtym rejonie. SCA z promem Endeavour przelecą między innymi nad ośrodkiem badawczym NASA Ames w Moffett Field czy portem kosmicznym w Vandenberg Air Force Base. Ostatni przelot promu kosmicznego zakończy się około 18:45 CEST lądowaniem na międzynarodowym lotnisku w Los Angeles.

W Kennedy Space Center na Florydzie pozostanie ostatni z trójki promów kosmicznych – Atlantis. W chwili obecnej trwają prace nad wycofaniem tej jednostki ze służby.