Podsumowanie projektu Sungrazing Comets w I półroczu 2012 roku

W bieżącym roku oficjalne potwierdzenia odkryć komet SOHO nie pojawiają się zbyt systematycznie. Na dzień dzisiejszy jednak możemy pokusić się już o podsumowanie pierwszego półrocza 2012 r. w projekcie Sungrazing Comets.

W pierwszych sześciu miesiącach tego roku 15 łowców z 10 krajów odkryło bądź współodkryło 109 komet. Największą liczbę odkryć odnotowali Sergei Schmalz z Niemiec (39) oraz Bo Zhou z Chin (23), który jednocześnie stał się odkrywcą największej ilości komet w historii projektu (266). Na uwagę zasłużyli także: Alan Watson z Australii, który odkrył kometę na zdjęciach STEREO podczas jej kolejnego powrotu do Słońca oraz Vladimir Bezugly z Ukrainy, który zidentyfikował jasnego Kreutza na zdjęciach wykonanych za pomocą instrumentu SWAN umieszczonego na sondzie SOHO.

Wśród tegorocznych odkrywców komet SOHO znalazło się 3 Polaków. Dzięki ich działaniom nasz kraj stanowi znaczącą siłę w projekcie. W rankingu państw najlepiej wypadły Niemcy z liczbą 39 odkryć, tuż za nimi znalazły się Chiny z 36 odkryciami oraz Polska z 23 odkryciami komet. Inne kraje zdecydowanie odstają od tej trójki.

A oto najciekawsze komety tego półrocza.

P/2012 A3 (SOHO) = C/2003 T12 (SOHO)

Kometa zaobserwowana 19 stycznia 2012 r. przez Australijczyka Alan’a Watson‘a na zdjęciach z aparatu STEREO. Wkrótce okazało się, że jest to powrót komety odkrytej przez Jim’a Danaher’a na zdjęciach koronografu LASCO C3 w 2003 roku. Okres orbity tej komety wynosi nieco ponad 4 lata. Kometę obserwowano również z Ziemi: http://www.aerith.net/comet/catalog/2003T12/2012-pictures.html

C/2012 E2 (SWAN)

Jasna kometa z grupy Kreutza odkryta 8 marca 2012 r. przez Wladimira Bezguly na zdjęciach SWAN. Po kilkudniowym oczekiwaniu pełnym różnych domysłów co do przynależności do rodziny Kreutza i zachowania komety, w pole widzenia koronografu LASCO C3 satelity SOHO weszła rano 13 marca, natomiast w pole LASCO C2 ponad dobę później. Była jednak znacznie słabsza niż się tego spodziewano po pierwszych obserwacjach na SWAN i STEREO. Osiągnęła maksymalną jasność około 1 mag, niestety była zbyt blisko Słońca, by mogła być w tym czasie obserwowana z Ziemi. Kometa otrzymała oznaczenie C/2012 E2 (SWAN).

Oto animacje lotu komety wykonane przeze mnie ze zdjęć z koronografów SOHO. Widać wyraźnie na nich jak kometa jaśniała, po czym gwałtownie zaczęła słabnąć, co świadczy fizycznego dezintegracji jej fizycznego jądra.

Animacja z LASCO C3:

{youtube}JPbEDaCC7HY{/youtube}
Animacja komety C/2012 E2 (SWAN) zbliżającej się do Słońca / Credits – NASA, ESA, SOHO, Krzysztof Kida,

Animacja z LASCO C2:

{youtube}rjwKYNKWU8U{/youtube}

W galerii tego artykułu znajduje się zestawienie wszystkich odkryć w I półroczu 2012 roku oraz kilka innych danych statystycznych dotyczących projektu Sungrazing Comets.

Redakcja serwisu Kosmonauta.net serdecznie dziękuje Panu Krzysztofowi Kida (astronomica.pl) za przesłany tekst.

Odkrywcy komet w projekcie Sungrazing Comets (I półrocze 2012 r.) / Credits - Krzysztof Kida Klasyfikacja wg kraju pochodzenia odkrywcy (I półrocze 2012 r.) / Credits - Krzysztof Kida Odkrycia w poszczególnych miesiącach z podziałem na instrumenty SOHO (I półrocze 2012 r.) / Credits - Krzysztof Kida Odkrycia wg klasyfikacji komet (I półrocze 2012 r.) / Credits - Krzysztof Kida