NASA inwestuje w ekologiczne paliwo rakietowe

Amerykańska agencja kosmiczna NASA sfinansuje projekt firmy Ball Aerospace & Technologies, którego celem będzie zbudowanie prototypu napędu wykorzystującego „zielone” paliwo. Misja demonstracyjna ma zostać przeprowadzona za trzy lata.

Ball Aerospace & Technologies wraz z partnerami zgłoszonymi w projekcie podejmie się opracowania, zbudowania, a następnie przetestowania demonstratora technologii, który napędzany będzie efektywnym, „zielonym” materiałem pędnym. Start misji planowany jest 3 lata po rozpoczęciu prac. W przestrzeni kosmicznej system napędowy przejdzie testy oraz weryfikację poziomu funkcjonalności. Efektem projektu może być dostarczenie podmiotom działającym w przemyśle kosmicznym systemu napędowego nowej generacji.

Hydrazyna to jedno z najpowszechniej wykorzystywanych w dzisiejszych czasach paliw rakietowych dla pojazdów manewrujących w przestrzeni kosmicznej, np. górnych członów rakiet czy satelitów. Paliwo to jest wysoce efektywne i może być przechowywane przez długi czas, ale z drugiej strony jest też toksyczne i wysoce korozyjne. NASA poszukuje nowej substancji, która ma być mniej toksyczna oraz odznaczać się wysoką efektywnością oraz łatwością w przechowywaniu.

Green Propellant Infusion Mission, bo tak brzmi pełna nazwa projektu, zostanie dofinansowany kwotą 45 mln dolarów z budżetu Space Technology Program, będącego ustanowioną w 2010 roku inicjatywą, której zadaniem jest wsparcie rozwoju zaawansowanych technologii. Kilkukrotnie ograniczany budżet został zmniejszony z proponowanych 572 milionów do zaledwie 240 milionów w 2011 roku, co wymusiło spore ograniczenia w finansowaniu wielu projektów.

Ball Aerospace & Technologies to firma dobrze znana na rynku kosmicznym. Brała udział w wielu projektach i budowała komponenty między innymi do Teleskopu Hubble’a i amerykańskich promów kosmicznych. Firma nie stroni także od kontraktów wojskowych – buduje anteny konforemne do myśliwców F-35 Lightning II. Wojsko także jest zainteresowane ekologicznym paliwem rakietowym, o czym świadczy fakt, iż partnerami projektu, oprócz podmiotów agencji NASA, są także ośrodki Sił Powietrznych USA oraz DARPA (agencja zajmująca się rozwojem technologii militarnych).