Przygotowania do lotu HTV-3

1 czerwca 2012 roku zaprezentowany mediom został kolejny japoński, bezzałogowy statek transportowy KOUNOTORI 3 (jap. bocian), który 21 lipca tego roku wystrzelony zostanie ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Statek transportowy HTV-3 (H-II Transfer Vehicle 3) został pokazany mediom po zakończeniu procesu integracji w zakładzie Spacecraft and Fairing Assembly Building 3 w Centrum Kosmicznym Tanegashima. Niebawem zostanie on wypełniony różnymi ładunkami, takimi jak żywność, przesyłki dla astronautów, sprzęt oraz ładunki eksperymentalne, wliczając w to także małe pikosatelity.

HTV to statek zaprojektowany przez japońską agencję kosmiczną JAXA, który zapewnia unikalną jak na razie możliwość* wysyłki ładunków o dużych gabarytach, które przeznaczoną są do przetrzymywania na zewnątrz stacji ISS. Do ich przewożenia wykorzystuje się sekcję nieciśnieniową statku HTV. Z kolei z uwagi na duże rozmiary włazu do przedziału ciśnieniowego możliwe jest dostarczenie całych regałów w standardzie ISPR – International Standard Payload Rack.

Więcej informacji na temat charakteru i ładunków misji HTV-3 można zaczerpnąć z poniższego materiału wideo.

{youtube}zUSJYsBnZoc{/youtube}
Materiał przedstawiający charakter misji HTV-3 / Credits: youtube.com, Kowch737

Start misji KOUNOTORI 3 planowany jest obecnie na 21 lipca na godzinę 4:18 CEST. Statek wyniesiony zostanie na orbitę za pomocą rakiety H-2B ze stanowiska startowego Tanegashima Y2.

*Tę samą możliwość będzie posiadał komercyjny statek transportowy Dragon firmy SpaceX.

(JAXA)