Bardziej precyzyjne lądowanie Curiosity

Zmierzający ku Czerwonej Planecie MSL Curiosity powinien wylądować wewnątrz elipsy o rozmiarach 7×20 km. Jest to mniejsza elipsa od wcześniej zakładanej, co oznacza większą precyzję w kursie obecnego lotu łazika.

Już za kilka tygodni, a dokładniej 6 sierpnia około godziny 07:31 CEST, łazik MSL Curiosity powinien wylądować na Marsa po skomplikowanym procesie wytracania prędkości oraz osadzenia na powierzchni. Dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu i wytężonej pracy naukowców z Jet Propulsion Laboratory (Pasenda, Kalifornia), udało się z większą precyzją określić miejsce lądowania tego łazika.

W pierwotnej wersji miał to być obszar o kształcie elipsy u podnóża Mount Sharp, o rozmiarach 20×25 km. Obecnie wymiary lądowiska zredukowano do 7×20 km, choć jest to zależne od warunków atmosferycznych (kierunku i prędkości wiatru) w dniu lądowania. MSL wyląduje bliżej głównego celu tej wyprawy, jednocześnie podnosząc szanse na poprawne przeprowadzenie procesu lądowania.

Misja MSL rozpoczęła się 26 listopada 2011 roku. Start tej wyprawy nie przerwał prac nad oprogramowaniem łazika, które zostało dopracowane a następnie zaktualizowane. Większość aktualizacji dotyczyła procesu lądowania. Kolejny pakiet aktualizacji, dotyczący badań powierzchni Marsa, zostanie przesłany do komputera pokładowego łazika kilka dni po lądowaniu.

Po wylądowaniu na Marsie łazik MSL rozpocznie badania. Zebrane próbki skalne zostaną przekazane do aparatury na pokładzie robota, która oceni ich skład chemiczny i mineralny. Naukowcy obawiają się jednak, że materiał z wiertła PADS, zwłaszcza teflon, może mieszać się z pobranym materiałem marsjańskim i obniżać dokładność pomiarów.

W tej chwili wydaje się, że materiał z wiertła może nieco zakłócić, ale nie zniweczyć całkowicie pracę 2 instrumentów naukowych – SAM i CheMin, które znajdują się na wyposażeniu Curiosity. Analiza próbek ma wykazać między innymi zawartość węgla w składzie marsjańskich skał. Znajomość poziomu potencjalnych zanieczyszczeń będzie więc mieć duże znaczenie dla pomiarów wykonanych przez MSL.

Zbliżając się do Marsa, Curiosity znajdzie się w dobrym towarzystwie. Dwa orbitery NASA (MRO i Mars Odyssey) i jeden orbiter Europejskiej Agencji Kosmicznej (Mars Express), będą odbierać sygnały radiowe nadawane przez MSL, gdy sonda wejdzie w marsjańską atmosferę i wyląduje na powierzchni Czerwonej Planety.

Ostateczny obszar lądowania Curiosity ma kształt elipsy o długości 20 km i szerokości 7 km / Credits: NASA, JPL MSL Curiosity w przestrzeni kosmicznej (obecna konfiguracja) - wizja artystyczna (NASA)