Roszady na liście egzoplanet (koniec maja 2012)

Pod koniec maja 2012 roku nastąpiły pewne roszady na liście potwierdzonych egzoplanet. Z listy usunięto układ KOI-152, a dodano trzy inne egzoplanety.

W połowie maja pojawiła się informacja o potwierdzeniu istnienia układu KOI-152. Miał to być układ planetarny, złożonych z trzech egzoplanet, wykryty z danych uzyskanych przez kosmiczne obserwatorium Kepler. Kilkanaście dni po publikacji, ten układ został przeniesiony do listy “niepotwierdzonych obiektów”. Okazało się, że egzoplanety w układzie KOI-152 nie otrzymały jeszcze potwierdzenia a cała sytuacja była jedynie zamieszaniem.

Wzamian na liście potwierdzonych egzoplanet pojawiły się trzy inne obiekty. Te egzoplanety zostały nazwane HD 222155 b, HD 24040 b i HD 150706 b. Są to typowe gazowe giganty o masach minimalnych wyznaczonych na odpowiednio 1,9, 4,01 i 2,71 masy Jowisza z naszego Układu Słonecznego. Te egzoplanety krążą w odpowiednio w średnich odległościach 5,1, 4,9 i 6,7 jednostki astronomicznej z czasem  około 11, 10 i 16,1 lat.

Po zmianach z końca maja lista znanych i potwierdzonych egzoplanet wynosi wciąż 770. obiektów.

(EPE, Exoplanet)