Udany start rakiety CZ-4B z Yaogan-14 i Tiantuo-1

Dziesiątego maja 2012 roku Chiny umieściły satelitę szpiegowskiego Yaogan-14 na orbicie. Wraz z tym satelitą na orbitę został wyniesiony satelita technologiczny Tiantuo-1.

Start nastąpił w czwartek, 10 maja o godzinie 09:06 CEST z kosmodromu Taiyuan w północnych Chinach. Nośnikiem była podstawowa chińska rakieta Długi Marsz 4B (CZ-4B). Satelita Yaogan-14 dołączył do istniejącej konstelacji satelitów szpiegowskich, budowanej przez Chiny od kilku lat. Amerykańskie wojskowe systemy śledzące określiły, że Yaogan-14 porusza się na prawie kołowej orbicie o wysokości 467 km i inklinacji 97 stopni.

Seria satelitów Yaogan służy do zobrazowania fotograficznego i radarowego na potrzeby chińskiej armii i agencji wywiadowczych. Zachodni specjaliści podejrzewają, że Yaogan-14 może mieć zainstalowany na pokładzie system optyczny pozwalający na fotografowanie strategicznych obiektów w dużej rozdzielczości.

Chińska agencja prasowa Xinhua kolejny raz podała że satelita ma posłużyć celom cywilnym – zobrazowaniu satelitarnemu, przeprowadzeniu eksperymentów naukowych i wsparciu zarządzania kryzysowego.

Na pokładzie CZ-4B znajdował się również drugi ładunek, minisatelita Tiantuo-1 o wadze 9.4 kg. Zbudowany przez Narodowy Uniwersytet Technologii Obronnych, zawiera eksperymenty dotyczące zobrazowania satelitarnego oraz określania intensywności występowania cząsteczek tlenu, które znajdują się na orbicie.

Był to już siódmy chiński start w tym roku. Od początku 2012 roku dokonano 22. startów rakiet orbitalnych, z czego jeden (północnokoreańska Unha-3) się nie powiódł.

(SFN, NSF, PFA)