Cassini: kolejny przelot nad Enceladusem

Sukcesem zakończył się przelot amerykańskiej sondy Cassini, badającej układ Saturna, nad dwoma księżycami planety – Enceladusem i Dione. 2 maja 2012 roku sonda przemknęła na wysokości 74 km ponad powierzchnią Enceladusa. Był to ostatni przelot nad tym niezwykłym księżycem przed trzyletnią przerwą w jego badaniach.

Obecny przelot (tzw. flyby) był już dziewiętnastym skierowanym ku Enceladusowi. Jednocześnie był to trzeci przelot, w którym celem było prowadzenie badań związanych z zastosowaniem fal radiowych przez sondę do badania struktury globu i składu chemicznego, zwłaszcza w okolicach bieguna południowego, gdzie występują pokłady lodu wodnego oraz wyrzuty pary wodnej oraz materii organicznej. Efektowne dżety mają swoje źródła w strukturach nazywanych “tygrysimi pasami”.

W czasie przedwczorajszego przelotu dokonano także pomiarów pola grawitacyjnego Enceladusa. Poprzednie dwa przeloty, w czasie których prowadzono badania z wykorzystaniem fal radiowych, miały miejsce w kwietniu i listopadzie 2010 roku.

W trakcie minimalnej odległości przelotu zespół radiologów badał tajemniczą strukturę na Enceladusie. Podejrzewa się, że pod lodową powierzchnią może znajdować się woda w stanie płynnym albo chociaż lód o temperaturze wyższej niż przeciętna. Tłumaczyłoby to intrygującą aktywność geologiczną w rozpatrywanym obszarze, jak również koncentrację materii, która tam występuje. Spektrometr CISR, wykorzystywany do prowadzenia pomiarów w podczerwieni, sporządził mapę oświetlonej strony księżyca, podczas gdy kamery na pokładzie sondy wykonały kilka fotografii jego hemisfery o rozdzielczości rzędu 450 metrów na piksel.

Jeszcze w tym miesiącu Cassini zbliży się do Tytana. W trakcie tego przelotu zmieniona zostanie orbita sondy, która aktualnie zawiera się w płaszczyźnie równikowej układu Saturna. Po wykonaniu odpowiedniego manewru podniesiona zostanie inklinacja orbity, dzięki czemu w czasie kolejnej, trzyletniej fazy badań możliwe będzie badanie biegunowych obszarów planety. 9 marca w 2013 roku statek przemknie obok Rei, jednak będzie to ostatni bliski przelot w pobliżu księżyca Saturna aż do czerwca w 2015 roku, kiedy to nastąpi przelot w pobliżu Dione. Kolejny przelot nad Enceladusem planowany jest obecnie na 14 października 2015 roku.

Misja Cassini – Huygens jest wspólnym przedsięwzięciem realizowanym przez NASA, ESA oraz Włoską Agencję Kosmiczną. Stroną naukową zarządza Jet Propulsion Laboratory w Pasendzie, które jest związane z NASA.