Przylot Jumbo Jeta na Florydę, transport Discovery już niebawem

We wtorek, 10 kwietnia 2012 roku na pasie lotniska w Centrum Kosmicznym im. Johna F. Kennedy’ego (KSC) wylądował zmodyfikowany Boeing 747. Niebawem na grzbiecie tego samolotu znajdzie się wahadłowiec Discovery, który zostanie w przyszłym tygodniu przetransportowany do muzeum Smithsonian w Waszyngtonie.

Zmodyfikowany jumbojet, nazywany SCA (Shuttle Carrier Aircraft), opuścił bazę Sił Powietrznych Edwards w Kalifornii 10 kwietnia krótko po godzinie 9 rano czasu miejscowego. Lecąc nad południowymi stanami USA na średniej wysokości 7,6 km i z prędkością 670 km/h, SCA doleciał do portu kosmicznego na Florydzie o godzinie 17:35 czasu miejscowego.

SCA wykorzystywany jest od samego początku amerykańskiego programu promów kjosmicznych. Jednostka nosi oznaczenie NASA 905. Zakupiona została od American Airlines w 1974 roku, a następnie dokonano odpowiednich modyfikacji, przystosowujących Jumbo Jeta do pełnienia czynności transportowych. Minimalny skład załogowy podczas operacji transportu promu kosmicznego to dwaj piloci oraz dwóch inżynierów lotu.

Prom kosmiczny Discovery, już z zainstalowanymi elementami polepszającymi aerodynamikę w czasie lotu na grzbiecie SCA, przechowywany jest tymczasem w hali montażowej VAB (Vehicle Assembly Building). W najbliższą sobotę nastąpi wytoczenie wahadłowca na pas startowy, gdzie za pomocą konstrukcji dźwigowej MDD (Mate-Demate Device) odbędzie się umieszczenie maszyny na grzbiecie Boeinga 747.

Załadunek powinien zakończyć się 16 lipca, na dzień przed planowanym wylotem, który najprawdopodobniej będzie miał miejsce o godzinie 7 rano czasu miejscowego (13:00 CEST). Przelot bez planowanych postojów powinien zająć około 3 godzin i 40 minut. Celem podróży jest Smithsonian National Air and Space Museum, Steven F. Udvar-Hazy Center w Chantilly (stan Wirginia, USA).

Tuż po starcie nastąpi kilka przelotów Jumbo Jeta z Discovery na grzbiecie nad plażami Przylądka Canaveral oraz portem kosmicznym KSC w ramach uroczystego pożegnania. Dodatkowo pod koniec przelotu nastąpi kilka przelotów nad Waszyngtonem w ramach przywitania w stolicy kraju.

Lądowanie będzie miało miejsce na międzynarodowym lotnisku Dulles w północnej Wirginii. Po zdemontowaniu z nośnika SCA nastąpi przetransportowanie do muzeum. Wydarzenie to będzie miało miejsce 19 kwietnia i odbędzie się w uroczystej atmosferze.

Discovery zajmie miejsce bliźniaczego wahadłowca Enterprise, który przez ostatnią dekadę był wystawiony w muzeum Smithsonian, a teraz zostanie przetransportowany 23 kwietnia za pomocą SCA do Nowego Jorku, na międzynarodowe lotnisko im. Johna F. Kennedy’ego. Później nastąpi transport promu na barce do słynnego muzeum na lotniskowcu Intrepid.

Wymienione powyżej dwa miejsca wystawienia wahadłowców znajdują się pośród czterech, które NASA wybrała na lokacje dla swoich trzech promów kosmicznych, które latały na orbitę (Discovery, Endeavour, Atlantis), oraz egzemplarza testowego (Enterprise). Discovery był pierwszą maszyną, nad którą rozpoczęły się prace wycofania z serwisowania. Po zakończonej misji STS-133 w marcu 2011 roku systemy paliwowe wahadłowca zostały oczyszczone z resztek toksycznych paliw, a następnie wymontowano elementy układu napędowego MPS (Main Propulsion system), które być może posłużą przy budowie pierwszych egzemplarzy nowej rakiety SLS amerykańskiej agencji kosmicznej.

Na wrzesień jest planowany transport wahadłowca Endeavour z KSC na Florydzie do Los Angeles w Kalifornii, a następnie do placówki edukacyjnej California Science Center. Z floty promów kosmicznych NASA jedynie Atlantis pozostanie na Florydzie. Po zakończeniu wszystkich zaplanowanych prac pod koniec tego roku wahadłowiec ten trafi do części Visitor Complex portu kosmicznego KSC.

(NASA)Samolot SCA na płycie postojowej przy konstrukcji MDD, za pomocą której wahadłowiec Discovery zostanie umieszczony na grzbiecie Jumbo Jeta / Credits: NASA/Kim ShiflettSamolot SCA na płycie postojowej przy konstrukcji MDD, za pomocą której wahadłowiec Discovery zostanie umieszczony na grzbiecie Jumbo Jeta / Credits: NASA/Kim Shiflett