Rosja dołącza do programu ExoMars

Rosja oficjalnie zgodziła się przystąpić do europejskiego programu ExoMars. Oficjalne porozumienie ma zostać podpisane pod koniec tego roku.

Pierwotnie realizowany przy współpracy NASA i ESA, program misji na Marsa ExoMars znalazł się w nieciekawej sytuacji, po tym jak w lutym Amerykanie ogłosili całkowite wycofanie się ze współpracy. Decyzja ta spowodowana była cięciami w budżecie planetarnym NASA na 2013 rok. Wkład NASA stanowił połowę budżetu projektu, którego całość wynosi ok. 2,6 miliarda Euro.

Pomimo rezygnacji Amerykanów z udziału w programie i nieustannie upływającym czasie, kraje członkowskie ESA zadecydowały o kontynuacji projektu. Wyrazem tej woli były prowadzone rozmowy z Roskosmosem o przejęciu udziału NASA. Rozmowy zakończyły się sukcesem na początku kwietnia. Rosyjski program marsjański znalazł się w bardzo trudnej sytuacji po fiasku misji Fobos-Grunt, dlatego dołączenie do ExoMars stanowi dla Rosji szybkie rozwiązanie problemu kontynuowania badań nad Czerwoną Planetą. Część wkładu finansowego Roskosmosu będzie pochodziła właśnie z odszkodowania za misję Fobos-Grunt (ok. 50 mln Euro).

W zamian za pełne uczestnictwo w programie, oprócz wkładu finansowego, Rosjanie mają też dostarczyć rakiety Proton w miejsce amerykańskich rakiet Atlas 5, które miały dostarczyć jednostki wchodzące w skład misji ExoMars na orbitę.

(SF)