Zespół ABM SE testuje marsjański georadar na łaziku Magma White

Łazik Magma White z Torunia posłuży jako platforma testowa podczas najnowszej symulowanej misji marsjańskiej w austriackich jaskiniach masywu Dachstein, w dniach 27.04-1.05 2012.

Dzięki staraniom Mars Society Polska zespół ABM SE został zaproszony do udziału w testach przez Austriackie Forum Kosmiczne, organizatora symulacji. Austriacy testować będą najnowszą wersję skafandra kosmicznego Auoda oraz systemów zdalnego zarządzania misją z centrum kontroli w Insbrucku.

Przeprowadzony zostanie test sterowania łazikiem Magma White ze skafandra, za pomocą komend głosowych i specjalnej rękawicy. Jednak głównym zadaniem łazika będą wspólne pomiary geofizyczne z zespołem francuskiego georadaru Wisdom. Urządzenie to prawdopodobnie w 2018 roku poleci na Marsa wraz z europejskim łazikiem Exomars.

Łazik Magma White został dostosowany do testów dzięki współpracy technologicznej ABM SE oraz firm TME i Archimedes, które dostarczyły specjalistycznych komponentów. Na opracowanie wyników symulacji złożony został wniosek o grant naukowy wraz z zespołem dr. Natalii Zalewskiej z Centrum Badań Kosmicznych PAN. Dla ABM SE misja stanowi część programu rozwoju zdalnego symulatora marsjańskiego ReMY, na który finansowanie pozyskane będzie poprzez portal społecznościowy Kickstarter.com.

Ponadto w testach w Dachstein udział bierze szereg zespołów naukowych, w tym z JPL/NASA oraz z francuskich i austriackich uczelni. Jeśli testy w Dachstein wypadną pomyślnie, w przyszłym roku planowana jest miesięczna misja do pustynnego Maroka. Więcej na stronie http://mission.oewf.org/ oraz http://www.abmspace.com/index.php/Projects/Dachstein2012. Rezultaty misji przedstawione zostaną na spotkaniu prasowym po powrocie.

Redakcja serwisu Kosmonauta.net serdecznie dziękuje Panu Mateuszowi Józefowiczowi z ABM Space za przesłany tekst.

(ABM)