ESA otwiera swoje siedziby przed użytkownikami Twittera

W nocy z 28 na 29 marca sześćdziesięciu posiadaczy kont w serwisie Twitter będzie miało okazję na żywo oglądać cumowanie transportowego pojazdu ATV-3 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej z Centrum Kontroli Misji ATV w Tuluzie. Wydarzenie jest częścią programu medialnego Europejskiej Agencji Kosmicznej o nazwie “ESA Space Tweetup”, który umożliwia użytkownikom Twittera wizyty w centrach ESA, CNES i DLR.

Podczas jednodniowego spotkania uczestnicy zwiedzą Centrum Kontroli ATV (ATV-CC), spotkają się z osobami odpowiedzialnymi za planowanie, przebieg i kontrolę misji, wezmą udział w sesji pytań, prezentacji manewru cumowania ATV oraz obejrzą samo cumowanie na żywo za pośrednictwem kamer wideo zamontowanych na statku i Stacji ISS. Wszystkie te wydarzenia uczestnicy będą relacjonować na bieżąco, oczywiście w głównej mierze za pośrednictwem portalu twitter.com.

ESA Space Tweetup

Jest to piąte tego typu wydarzenie organizowane przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), pierwszy raz przy współpracy z Francuską Agencją Kosmiczną (CNES).

Pierwsza edycja programu odbyła się w Europejskim Centrum Treningowym Astronautów (EAC) we wrześniu 2011 roku. Wzięło w nim wtedy udział 60 uczestników. W skład atrakcji wchodziły: oglądanie zabudowanego na Boeingu 747 i operującego podczas lotu teleskopu SOFIA, spotkanie z 10 astronautami ESA i NASA oraz zwiedzanie trudno dostępnych części EAC – możliwe było obejrzenie m.in. repliki Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, w której na co dzień trenują astronauci.

Druga edycja miała miejsce w ESTEC (Europejskie Centrum Technologii i Badań Kosmicznych), które jest główną siedzibą technologiczną ESA. 30 wyselekcjonowanych twitterowców zwiedziło centrum testowe, laboratorium robotyczne, wystawę SpaceExpo, spotkało się z dyrektorem ESTEC Francem Ongaro oraz szwedzkim astronautą Christerem Fuglesangiem.

Trzecia odsłona miała miejsce w Rzymie, gdzie kolejna 20-osobowa grupa spotkała się z członkami eksperymentu “Mars500”, którzy dopiero co zakończyli symulację misji na Marsa.

Za czwartym razem spotkanie odbyło się w Kolonii, przy czym po raz pierwszy trwało ono cały weekend, w czasie którego uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia między innymi dwóch największych europejskich radioteleskopów, znajdujących się nieopodal Kolonii.

NASA Space Tweetup

Idea spotkań dla entuzjastów astronautyki, a zarazem posiadaczy Twittera, trafiła do Europy z USA. Pierwsze spotkanie zorganizowane przez NASA odbyło się na początku 2009 roku w Jet Propulsion Laboratory (JPL), jednym z najsłynniejszych ośrodków NASA. Relacja z wydarzenia została błyskawicznie i szeroko rozpropagowana za pomocą serwisów społecznościowych, co pociągnęło za sobą kolejne edycje w różnych ośrodkach. Niektóre spotkania trwały do kilku godzin, inne aż do tygodnia. Cieszyły się one ogromną popularnością. Rekord padł podczas spotkania przy okazji misji STS-135. Z około 5500 zgłoszeń NASA wybrała 150 uczestników. Konto NASA Space Tweetup w czasie tej edycji zarejestrowało niecałe 30 milionów wyświetleń.

Jedną z autorek legendarnej wręcz rozpoznawalności medialnej NASA jest Stephanie L. Schierholz, będąca Social Media Managerem agencji. Na początku tego roku Stephanie otrzymała nominację do “Best Social Media Manager Award”. Obecnie główne konto NASA na Twitterze może się pochwalić 1.7 milionem osób śledzących, a na Facebooku 700 000 fanów. Specjaliści ds. mediów jednogłośnie podkreślają, że NASA jest liderem w kwestii wprowadzania innowacji związanych z promocją.

Twitter w astronautyce

Media społecznościowe bardzo przyjęły się na świecie jako środek komunikacji w gronie fanów astronautyki. Swoje konta na Twitterze posiadają praktycznie wszyscy astronauci NASA, ESA i JAXA, za pomocą których relacjonują swoje przygotowania do misji lub codzienne zadania wykonywane podczas pobytu na Stacji ISS. Posiadaczami kont są również różni dyrektorzy, menadżerowie i zwykli pracownicy tych agencji. Liczba osób “z tej branży” oraz jej fanów jest tak duża, że powstała organizacja Space Tweep Society, zajmująca się śledzeniem i dokumentowaniem wydarzeń typu Space Tweetup.

Więcej informacji:

Space Tweep Society
Encyklopedia ESA Space Tweetup
Encyklopedia NASA Space Tweetup