Potwierdzenie istnienia KOI-13 b oraz GJ 433 c

W ostatnich dniach potwierdzono istnienie dwóch planet pozasłonecznych – KOI-13 b oraz GJ 433 c.

Dwa nowe obiekty na liście potwierdzonych egzoplanet (EPE) otrzymały oznaczenia KOI-13 b oraz GJ 433 c. Są to obiekty dość różne od siebie, pokazujące jak różne typy egzoplanet obecne techniki są w stanie wykryć.

KOI-13 b to potężny gazowy gigant o masie minimalnej rzędu 8,3 masy Jowisza, krążący bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej z czasem zaledwie około 42 godzin. Promień tej egzoplanety wynosi około 1,8 promienia Jowisza z naszego Układu Słonecznego. Jest to jedna z najgorętszych planet pozasłonecznych jakie znamy – temperatura na tej egzoplanecie może sięgać nawet 2900 K. KOI-13 b odkryto w zeszłym roku, jednak dopiero teraz potwierdzono istnienie tego obiektu.

Z kolei GJ 433 c jest zupełnie innym typem egzoplanety. Masa tej planety pozasłonecznej wynosi około 0,14 masy Jowisza. Obiekt krąży w odległości około 3,6 jednostki astronomicznej od swej gwiazdy macierzystej z czasem około 10 lat. Jest to już druga egzoplaneta w układzie GJ 433. Pierwszy obiekt planetarny, GJ 433 b, odkryto w 2009 roku. Co ciekawe GJ 433 b krąży bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej (0,06 jednostki astronomicznej) i jest prawdopodobnie skalistym globem. Jest dość możliwe, że pomiędzy GJ 433 b a GJ 433 c znajdują się jeszcze inne egzoplanety.

Wraz z potwierdzeniem istnienia KOI-13 b i GJ 433 c lista znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych wzrosła do 760 obiektów. W 2012 roku odkryto już 43 planety pozasłoneczne.

(EPE)