BRITE-PL Lem – ostatnie etapy testów

Pierwszy polski satelita naukowy BRITE-PL Lem przechodzi ostatnie fazy testów. W tym samym czasie trwają przygotowania do etapu PDR polskiego sprzętu dla drugiego satelity – BRITE-PL Heweliusz.

Od czasu integracji Lema (listopad 2011) trwają testy satelity. Wykonano już serię testów termiczno-próżniowych oraz EMC. Testy przebiegły prawidłowo. W najbliższych dniach rozpoczną się testy typu “open field”, czyli sprawdzenie układu optycznego oraz systemu komunikacji ze stacją naziemną. Po zakończeniu tych testów BRITE-PL Lem będzie gotowy do startu i prawdopodobnie późną wiosną lub latem tego roku będzie można się spodziewać transportu tego satelity do kosmodromu Jasnyj niedaleko granicy Rosji z Kazachstanem. Tam nastąpi integracja Lema oraz trzech/czterech innych satelitów z rakietą nośną Dniepr przed startem, który planowany jest na 28 września 2012 roku.

Jednocześnie trwają prace przy drugim satelicie tej konstelacji – BRITE-PL Heweliusz. Zespół inżynierów i  naukowców z Centrum Badań Kosmicznych (CBK) przygotowuje się do etapu PDR (Preliminary Design Review) dla polskiego sprzętu, jaki zostanie zainstalowany na Heweliuszu. Jest to ważny etap, bowiem BRITE-PL Heweliusz będzie składać się z wielu elementów zbudowanych w Polsce. Niektóre z potencjalnych polskich instrumentów i subsystemów do instalacji na Heweliuszu to układ teleskopu, panele słoneczne, układ zasilania oraz czujnik promieniowania. Start Heweliusza powinien nastąpić w 2013 roku.

(CBK)