Herschel i Planck – oczy współczesnej nauki

Od 2009 roku sondy Herschel i Planck obserwują Wszechświat. Kilka podstawowych informacji na temat tych misji udzielił Pan Rafał Burek – pracujący jako kontroler sond kosmicznych w europejskim centrum sterowania w ESOC w Darmstadt.

W 2011 roku nastąpiła publikacja kilku ciekawych obserwacji sondy Herschel, z których warto wymienić obserwacje gwiazdy CW Leonis, obecności wody w dysku pyłowym gwiazdy TW Hydrae, detekcji wody o składzie izotopowym podobnym do wody w ziemskich oceanach oraz obserwacji ruchów wody od Enceladusa do Saturna. Natomiast sonda Planck dokonuje systematycznego przeglądu nieba – pierwszy pełny zakończył się w lipcu 2010 roku.

Pan Rafał Burek – jedyny Polak, który na co dzień zajmuje się sterowaniem kosmicznych teleskopów Herschel i Planck – przygotował krótki opis misji obu sond. Dokument (w formacie pliku .pdf) można ściągnąć używając poniższego linku:

Herschel i Planck – oczy współczesnej nauki (plik .pdf, 1700 kb)

Pan Rafał Burek posiada specjalizację ze sterowania i kontroli satelitów oraz sond kosmicznych, która polega na wysyłaniu komend, odbieraniu telemetrii, sprawdzaniu stanu sondy poprzez przeprowadzanie rutynowych zdalnych kontroli i koordynacji segmentu naziemnego, by nic nie zakłóciło przejścia komunikacji pomiędzy stacją naziemną a sondami.

Pan Rafał jest inżynierem konstruktorem, absolwentem specjalności technologie kosmiczne na wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej. Już w trakcie studiów brał udział w projektach kosmicznych, między innymi budował satelity oraz przeprowadzał badania w stanie nieważkości. Umiejętności kontroli satelitów zdobył w studenckim projekcie SSETI Express.

Redakcja serwisu Kosmonauta.net serdecznie dziękuje Panu Rafałowi Burkowi za przesłany tekst.