Prof. Udalski o wynikach badań dotyczących powszechności występowania planet pozasłonecznych

“To najlepsze w tej chwili oszacowanie częstości występowania planet pozasłonecznych w zimnych częściach układów planetarnych” – tak dla portalu Astronomia.pl prof. Andrzej Udalski skomentował wyniki badań, które zostaną przedstawione w jutrzejszym wydaniu prestiżowego tygodnika naukowego “Nature”. Główny wniosek z pracy międzynarodowego zespołu astronomów jest taki, że egzoplanety są w Galaktyce powszechne.

Badania polegały na statystycznej analizie częstości występowania planet pozasłonecznych w zimnych rejonach układów planetarnych, w których czuła jest metoda mikrosoczewkowania grawitacyjnego. To właśnie z niej korzysta kierowany przez prof. Udalskiego warszawski projekt OGLE.

“Chodzi o zakres od 0,5 do 10 odległości Ziemia-Słonce. Analiza oparta jest o dane obserwacyjne wyselekcjonowanej próbki zjawisk mikrosoczewkowania grawitacyjnego odkrytych przez nasz zespół w latach 2002-2007 i obserwowanych równolegle przez siec teleskopów PLANET i teleskop OGLE w obserwatorium Las Campanas w Chile” – wyjaśnia astronom. “Dane te to niezwykle jednorodny materiał obserwacyjny, bardzo dobry do analizy statystycznej występowania planet pozasłonecznych”.

W zestawie danych uzyskanych przez PLANET i OGLE znajdowały się trzy zjawiska mikrosoczewkowania planetarnego spełniające ostre kryteria wyselekcjonowanej próbki. “Znajdując czułość eksperymentu na detekcje planet przy założeniu, ze każda gwiazda ma jedną planetę o danej masie i porównując ją z rzeczywistą liczbą detekcji wyznaczono ile statystycznie planet o określonej masie przypada na jedną gwiazdę” – tłumaczy sposób przeprowadzenia analizy Udalski.

Wyniki wskazują, że 17 procent gwiazd ma planetę o masie zbliżonej do Jowisza, ponad 50 procent o masie Neptuna i aż 66 procent ma super-Ziemię (planetę o masie od 5 do 10 mas Ziemi). Na gwiazdę przypada średnio ponad jedna planeta.

“Nowej generacji przeglądy, także już te prowadzone, jak OGLE-IV, pozwolą w niedalekiej przyszłości na precyzyjniejsze wyznaczenie tych, podstawowych z astronomicznego punktu widzenia, wartości dotyczących modelowania ewolucji układów planetarnych” – dodaje dyrektor Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

(Dziękujemy Panu Janowi Pomiernemu z serwisu astronomia.pl za udostępnienie tekstu)