Misja Hayabusa 2 zatwierdzona!

Japońska agencja kosmiczna JAXA zatwierdziła misję Hayabusa 2. Celem tej bezzałogowej wyprawy będzie planetoida 1999 JU3.

Rok temu informowaliśmy o możliwości przeprowadzenia misji Hayabusa 2. Wówczas japońska agencja kosmiczna JAXA analizowała, czy możliwe jest wykonanie kolejnej wyprawy sondy ku planetoidzie oraz bezpieczne sprowadzenie próbek na Ziemię. Jednocześnie JAXA chciała być pewna, że wiele z problemów jakie wystąpiły w trakcie pierwszej misji Hayabusa zostanie rozwiązanych przed misją Hayabusa 2.

Dwudziestego piątego stycznia doszło do oficjalnego zatwierdzenia misji Hayabusa 2. Celem tej wyprawy będzie planetoida 1999 JU3, należąca do grupy Apollo. Jest to planetoida typu C – na obiektach tego typu występuje duża ilość węgla i związków węgla. Planetoidy tego typu stanowią około 75% populacji pasa planetoid. Dla porównania – planetoida Itokawa, cel pierwszej misji Hayabusa, jest typu S.

Wstępny plan zakłada start misji Hayabusa 2 w 2014 roku i dotarcie do planetoidy 1999 JU3 w 2018 roku. W pobliżu tej planetoidy Hayabusa 2 ma pozostać przez około 1,5 roku, wykonując szereg obserwacji i pomiarów naukowych. Możliwe jest, że na pokładzie sondy znajdzie się mini-łazik, który zostanie umieszczony na powierzchni 1999 JU3. Ponadto, zebrane zostaną próbki z trzech miejsc, w tym jednej z wnętrza sztucznego krateru, który zostanie wybity przy pomocy dwu kilogramowego ładunku wybuchowego. Następnie, w grudniu 2019 roku Hayabusa 2 rozpocznie roczną podróż powrotną. Powrót próbek na Ziemię jest przewidywany na grudzień 2020 roku.

Według wstępnych szacunków, koszt misji Hayabusa 2 powinien wynieść około 200 milionów dolarów. Masa sondy Hayabusa 2 wyniesie około 600 kg – o około 90-100 kg więcej od pierwszej misji Hayabusa.

(PFA, Loty Kosmiczne)