Nowe technologie na Texusie

27 listopada ESA i DLR wystrzeliły rakietę Texus w celu przetestowania nowych technologii rakietowych.

Europejska (ESA) i niemiecka agencja kosmiczna (DLR) wystrzeliły 27 listopada z centrum kosmicznego Esrange rakietę Texus. Start odbył się w ramach Cryogenic Upper Stage Technologies (CUST), części Future Launchers Preparatory Programme (FLPP).

Start nastąpił o 10:10 GMT. Lot trwał 13 minut i wyniósł rakietę na wysokość 263 kilometrów. Przez 6 minut statek podlegał warunkom mikrograwitacji, co umożliwiło przeprowadzenie dwóch eksperymentów w warunkach symulujących różne etapy lotu kosmicznego.

Jeden z nich, CRYSTAL (CRYoStage Advanced Technology Laboratory), dotyczył pracy z kriogenicznymi paliwami i stanowił etap badań technologicznych nad poprawą osiągów górnych członów europejskich rakiet nośnych. Technologia silników kriogenicznych wielokrotnego użycia jest co prawda znana od dawna, jednak nadal wymaga badań i eksperymentów. W CRYSTAL, z uwagi na mniejszy koszt i większe bezpieczeństwo, paliwo kriogeniczne było reprezentowane przez ładunek ciekłego azotu. CRYSTAL służył do testowania działania urządzeń do zarządzania paliwem kriogenicznym, które wykorzystując efekt kapilarny, umożliwiają kontrolę położenia ciekłego paliwa w zbiorniku w stanie nieważkości.

Drugi eksperyment badał zachowanie rybich zarodków w stanie nieważkości. Na pokładzie znalazły się zarodki 48 ryb, których narząd równowagi przypomina ludzki, badano wpływ nieważkości na położenie i ruch. Reakcję połowy z nich badano przy grawitacji wynoszącej 0,01g, a połowy przy grawitacji wynoszącej 0,0001g, a potem również 0,01g, jak pierwsza grupa. Dzięki takim obserwacjom i eksperymentom na Ziemi naukowcy chcą lepiej poznać narząd błędnika, w tym proces krystalizacji kamieni błędnikowych (otolitów) m.in. po to, aby pomóc ludziom w lepszym adaptowaniu się do stanu nieważkości.

(DLR)