RBSP gotowe do testów

Bliźniacze sondy Radiation Belt Storm Probes są gotowe do testów środowiskowych.

Misja NASA o nazwie Radiation Belt Storm Probes to dwa bliźniacze sztuczne satelity Ziemi budowane przez Laboratorium Fizyki Stosowanej Uniwersytetu Johna Hopkinsa. Statki są już przygotowane do testów środowiskowych. Na orbitę mają trafić w sierpniu 2012 roku, skąd przez dwa lata będą badały pasy radiacyjne wokół Ziemi. Będą częścią programu NASA “Living with a Star”.

Równoczesne i skoordynowane pomiary prowadzone przez dwa statki RBSP pozwolą zwiększyć naszą wiedzę o pogodzie kosmicznej, wpływie Słońca na Ziemię i przestrzeni w jej pobliżu poprzez badania pasów radiacyjnych.

NASA poinformowała właśnie o rozpoczęciu w tym tygodniu kampanii testów i pomiarów środowiskowych statków RBSP. Do marca oba statki będą badane pod względem reagowania na symulowane warunki przestrzeni kosmicznej.

Przygotowywanie statku RBSP-B do testów środowiskowych / Credits: NASA“To złożone statki, z których każdy przenosi pięć czułych przyrządów naukowych”, wyjaśnia Jim Stratton, główny inżynier misji RBSP. “Testy środowiskowe są zaplanowane tak, aby sprawdzić statek i jego części w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, i sprawdzić jego gotowość do lotu”.

Pierwsze testy będą testami akustycznymi. Statki zostaną poddane działaniu fal dźwiękowych o natężeniu 134 dB, czyli hałasu porównywalnego z wydawanym przez silnik odrzutowy słyszany z odległości 30 metrów. Fale będą naśladowały hałas i drgania powstające przy starcie rakiety i przekroczeniu bariery dźwięku.

Następnie przeprowadzone zostaną testy wibracyjne. Połączone statki zostaną ustawione na specjalnym stole, który drgając będzie naśladował drgania jakim poddane będą statki przebywając w ładowni rakiety nośnej podczas startu.

Już w nowym roku statki zostaną przetestowane pod kątem interferencji i kompatybilności elektromagnetycznej. Testy będą polegały na uruchomieniu wszystkich układów elektrycznych satelitów na zasilaniu wewnętrznym, w tym przyrządów naukowych, w celu zbadania czy żaden układ swoją pracą nie wpływa negatywnie na działanie innych elementów statku.

W lutym 2012 statki przejdą zaś próby termiczne w komorze próżniowej. Przez 5 tygodni statki będą poddawane cyklicznemu nagrzewaniu i chłodzeniu w warunkach próżni, co będzie naśladowało lot w przestrzeni kosmicznej.

Statki opuszczą hale montażowe w maju 2012 roku i zostaną przetransportowane na południe, na Florydę, w celu przygotowania do startu. Start planowany jest na nie wcześniej niż 15 sierpnia 2012.

Istnienie pasów radiacyjnych Ziemi zostało potwierdzone przez pierwszego amerykańskiego sztucznego satelitę Ziemi Explorera-1. Jeden z jego konstruktorów, James Van Allen, przewidział ich istnienie, stąd pasy te są czasem nazywane pasami Van Allena.

{youtube}o4ken8pE7OA{/youtube}