Hubble ponownie fotografuje Wielki Obłok Magellana

Kosmiczny Telelskop Hubble`a niedawno ponownie wykonał ekspozycję jednej z naszych galaktyk satelitarnych. Tym razem skupił się na gromadzie gwiazd NGC 1846, leżącej wewnątrz Obłoku i będącej sferycznym skupiskiem setek tysięcy obiektów.

Starzejące się jasne gwiazdy zawarte w tej gromadzie emitują intensywnie światło czerwone oraz niebieskie. Większość gwiazd w średnim wieku – kilka miliardów lat – świecą natomiast głównie na biało. Wokół gromady widać na zdjęciu w tle również miriady galaktyk najróżniejszych kształtów.

Najciekawszy z obiektów, który znalazł się w kadrze, wydaje się leżeć poza gromadą. Jest to mgławica planetarna, czyli pozostałość po nieżyjącej już dziś gwieździe – słabo świecąca zielona banieczka u dołu zdjęcia. Sama gwiazda, która wypaliła już swoje paliwo, jest widoczna w centrum zielonego obszaru. Nie ma pewności, czy ta mgławica leży wewnątrz NGC 1846, czy też zwyczajnie leży na linii widzenia. Pomiary ruchu gwiazd zawartych w gromadzie oraz samej mgławicy planetarnej sugerują, że prawdopodobnie znajduje się wewnątrz.

Hubble wykonał to zdjęcie kamerą Advanced Camera for Surveys w 2006 roku, ale dopiero niedawno zespół badawczy upublicznił je. Wielki Obłok Magellana jest od nas oddalony o 160 tysięcy lat świetlnych.