Hubble: chmura wodoru rozświetlana przez młodą gwiazdę

Wide Field Camera 3, najpotężniejsza kamera kiedykolwiek zainstalowana na teleskopie Hubble, wykonała nową ekspozycję obszaru formowania się gwiazd Sh 2-106. Widzimy na niej, jak niespokojne potrafią być ostatnie stadia formowania się gwiazd.

Młoda gwiazda S106 IR, leżąca pośrodku tego obszaru, wyrzuca z siebie materię z ogromną prędkością, powodując chaos w całym regionie. Gwiazda ta jest 15-krotnie cięższa od naszego Słońca i obecnie jest już w ostatnich stadiach formowania się, powoli przeistaczając w „pełnoprawną” gwiazdę. Wkrótce uspokoi się i wejdzie w tzw. ciąg główny ewolucji gwiezdnej.

S106 IR jest otoczona przez chmurę gazową, z której się formuje, ale wyrzuca z siebie materię z dużą szybkością i tym samym czyni tę chmurę bardzo turbulentną oraz gorącą – ma ona temperaturę około 10 tysięcy stopni Kelwinów. Radiacja gwiazdy jonizuje wodór, co powoduje świecenie. Na nowym zdjęciu światło to jest koloru niebieskiego. Ponadto widać też warstwę pyłu gwiezdnego, która ma barwę czerwoną. Jest on trudno przenikalny dla światła, jednak młody obiekt pozostaje do pewnego stopnia bezpośrednio widoczny.

Obszar o którym mowa, jest odległy od nas o kilka tysięcy lat świetlnych w kierunku konstelacji Łabędzia. Sama chmura jest relatywnie niewielka – w swojej najdłuższej osi ma 2 lata świetlne.

Zdjęcie składa się z ekspozycji w paśmie podczerwonym oraz na częstotliwości emisji wodoru – H-alfa.

Poniższy filmik pokazuje, jak ogromnym narzędziem jest Teleskop Kosmiczny Hubble po wszystkich misjach serwisowych, które przeszedł – widać na nim powiększanie rejonu, który obejmuje zdjęcie:

{youtube}0qAOvORh0L8{/youtube}