Test osłony przeciwsłonecznej Gaii

W ostatnią środę przeprowadzono test rozkładania osłony przeciwsłonecznej sondy Gaia.

W minioną środę europejska sonda astrometryczna Gaia pozytywnie przeszła jeden z kluczowych testów – rozkładania osłony przeciwsłonecznej.

Osłona przeciwsłoneczna jest jednym z kluczowych elementów misji. Utrzymywanie statku w cieniu ma umożliwić pracę instrumentów naukowych w stałej temperaturze -110oC. Wykonanie jednolitej osłony o średnicy 10 metrów było niemożliwe, gdyż nie zmieściłaby się ona w żadnej ładowni istniejącej rakiety nośnej. Dlatego firma Sener z Hiszpanii wykonała ją w postaci składanej z 12 części.

W próbach naziemnych należało dodatkowo zastosować zastrzały i linki podtrzymujące, gdyż konstrukcja osłony przystosowana jest do warunków nieważkości i na Ziemi zapadłaby się pod własnym ciężarem.

ESA przedstawiła nagranie typu “time-lapse” z próby rozkładania, która w kosmosie będzie trwała 20 minut. Na nagraniu konstrukcja podtrzymująca osłonę widoczna jest jako biała siatka otaczająca Gaię.

Gaia podczas swojej misji ma dokonać pomiaru około 1 miliarda gwiazd, około 1% wszystkich gwiazd naszej Galaktyki. Każdą z nich będzie obserwowała około 70 razy, za każdym razem mierząc jej jasność, barwę i pozycję. Umożliwi to zmierznie odległości do gwiazdy i jej ruchu w przestrzeni.

Start misji planowany jest w 2013 roku.

{youtube}QX5w4nQa-5s{/youtube}