Amos i Łucz na orbicie

W niedzielne przedpołudnie z kosmodromu Bajkonur wystartowała rakieta Proton-M z dwoma satelitami telekomunikacyjnymi.

W niedzielę 11 grudnia o godzinie 11:16:59,998 GMT z kosmodromu Bajkonur wystartowała rakieta nośna Proton-M/Briz-M z dwoma satelitami telekomunikacyjnymi: Amos-5 i Łucz-5A.

Łucz-5A / Credits: ISS ResznietiewAmos-5 został zbudowany przez Zakłady im. Reszetniewa na podstawie umowy z 30 lipca 2008 roku zawartej z izraelskim operatorem Space Communication Ltd. Satelita powstał w oparciu o platformę Ekspress-1000N. Ładunek użyteczny przygotowała firma Thales Alenia Space. Kontrakt dotyczył także budowy infrastruktury naziemnej i przeszkolenia kadry.

Statek o masie 1,5 tony zawiśnie nad południkiem 17° E, skąd za pomocą 18 transponderów pasma C i 16 transponderów pasma Ku będzie świadczył usługi telekomunikacyjne. Pierwotnie jego start planowano na 31 marca 2011. Planowany czas działania to 15 lat.

Łucz-5A to pierwszy z dwóch satelitów serii Łucz-5 mających zastąpić wcześniejsze satelity serii Łucz i Łucz-2. Łucz to satelity rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos służące do transmisji danych z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i innych satelitów, czyli pełniące rolę podobną do amerykańskiego systemu TRDS.

Łucz-5A, podobnie jak Amos-5, powstał w Zakładach im. Reszetniewa w oparciu o platformę Ekspress-1000A. Dzięki swojej niewielkiej masie możliwe było wyniesienie tych dwóch satelitów geostacjonarnych za pomocą jednej rakiety Proton. Łucz-5A będzie pracował z pozycji 16oW.

Statek wyposażony jest w przekaźniki pracujące w pasmach S (przepustowość do 5 Mbps) i Ku (przepustowość do 150 Mbps). Anteny statku umożliwiają śledzenie i podążanie za satelitami krążącymi na niskich orbitach okołoziemskich.

Prócz tego, Łucz-5A przenosi przekaźnik międzynarodowego systemu sygnałów ratowniczych COSPAS/SARSAT, odbierający sygnały w paśmie P i przekazujący je na Ziemię w paśmie L. Dodatkowo, Łucz zbiera dane hydrometeorologiczne systemu Planet-S.