Studia nad europejskim demonstratorem suborbitalnym

14 grudnia Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) i Arianspace podpisały kontrakt dotyczący rozpoczęcia studiów nad startem europejskiego bezzałogowego statku powrotnego na rakiecie Vega. Intermediate eXperimental Vehicle (IXV) posłuży do testowania precyzyjnego sposobu sprowadzania statku kosmicznego z niskiej orbity okołoziemskiej (LEO). Start może mieć miejsce w 2014 roku.

Studium odbywać się będzie w ramach VEga Research and Technology Accompaniament programme (VERTA), rozpoczętego w 2006. Celem programu jest pokazanie potencjalnym klientom wszechstronnych możliwościach jednostki wynoszącej, a tym samym zachęcanie do skorzystania z oferty.

Głównym trzonem programu jest pięć demonstracyjnych startów typu VERTA, które udowodnią powtarzalną niezawodność rakiety. W czasie lotów zostaną wyniesione różne ładunki związane z misjami i programami ESA, zarówno profesjonalnymi, jak i studenckimi.

Jak dotąd te ładunki to:

• 7 studenckich satelitów typu Cubesat (w tym polski PW-Sat)
  • Laser Relativity Satellite (włoski satelita naukowy)
  • AlmaSat-1 (satelita edukacyjny Uniwersytetu Bolońskiego)
  • ADM-Aeolus (satelita meteorologiczny – obserwacja profili i pól wiatru)
  • Swarm (trzy satelity do zobrazowania pól geomagnetycznych Ziemi)
  • LISA Pathfinder (satelita technologiczny – test kilku krytycznych technologii do przyszłej, wspólnej misji ESA i NASA)
  • Proba-3 (dwa satelity technologiczne – test technologii lotu w formacji)
  • Intermediate eXperimental Vehicle (IXV)

Podczas ostatniego, piątego lotu typu VERTA, zostanie wyniesiony demonstrator suborbitalny IXV. Jego start planowany jest między styczniem a wrześniem 2014 roku.

O samym IXV szerzej pisaliśmy tutaj.

Źródło: ESA News, ESA Launchers