Czarna dziura w centrum naszej Galaktyki wkrótce pochłonie duże ilości materii

Schemat wnętrza Drogi Mlecznej, rejonu wokół czarnej dziury. Zaznaczono robity lokalnych gwiazd. Jest też widoczny ogromny obłok gazu, który opadnie na czarną dziurę za kilka lat. W samym środku znajduje się czarna dziura Sagittarius A  /  Credit - ESO/MPE/Marc Schartmann

Dzięki ogromnej mocy teleskopu VLT w Chile europejscy astronomowie spostrzegli chmurę gazu o masie trzykrotnie większej niż Ziemia, ściąganą obecnie na gigantyczną czarną dziurę w centrum Drogi Mlecznej.

Jak w większości galaktyk, w centrum Drogi Mlecznej znajduje się supermasywna czarna dziura – Sagittarius A – o masie 4,3 miliona mas Słońca. Optyka adaptatywna instrumentu podczerwonego SINFONI na 8,2-metrowym teleskopie VLT (Very Large Telescope) pozwoliła na obserwacje chmury gazu – w większości wodoru oraz helu – opadającej na czarną dziurą z prędkością 8 milionów km/h.

Badania chmury z mniejszą dokładnością trwają już 7 lat i przez ten czas prędkość opadania się podwoiła. Gaz porusza się po orbicie z dużą elongacją i w 2013 roku znajdzie się 40 miliardów kilometrów od horyzontu zdarzeń. Wtedy silna grawitacja czarnej dziury spowoduje pływy, które rozerwą chmurę oraz podniosą jej temperaturę z obecnych 280 do kilku milionów stopni Celsjusza, co z kolei spowoduje emisję w paśmie promieni X.

Prawdopodobnie chmura rozerwie się na dwie części: jedna przybierze formę spiralnego dysku wokół czarnej dziury – tzw. dysku akrecyjnego. Druga połowa zostanie grawitacyjnie wyrzucona w przestrzeń kosmiczną i nigdy nie wróci w te rejony.

Otoczenie Sgr A* jest tak mocno usiane gwiazdami oraz gazem, że nawet najsilniejsze teleskopy optyczne nie będą mogły zaobserwować tego procesu, jednak duże interferometry radiowe mogą sobie z tym poradzić, mówi Eliot Quataert z Uniwersytetu Kalifornijskiego, który prowadził badania. Jego praca na ten temat ukaże się w numerze pisma Nature z 5 stycznia 2012 roku. Uczony dodaje, że sposób konsumpcji materii przez czarną dziurę – jeśli uda się go zaobserwować – ukaże nam pewne nowe fakty o procesach zachodzących w okolicach czarnych dziur. Jego zespół ma zamiar obserwować wahania intensywności promieniowania X oraz podczerwonego, aby wymodelować proces spiralnego opadania gazu na czarną dziurę.

Chmura będzie opadała przez obszar dysku akrecyjnego, już istniejącego wokół czarnej dziury, zatem zachowanie opadającego gazu da nam informacje o właściwościach obecnego dysku. Między innymi powinno się udać po raz pierwszy w historii określić gęstość, rotację oraz scharakteryzować pole magnetyczne gazu otaczającego czarną dziurę, a w szczególności tego tworzącego dysk akrecyjny.

Pomiar tego, co się wkrótce stanie, pozwoli niejako również skalibrować analogiczne pomiary dla czarnych dziur w centrach innych galaktyk.

Czarna dziura w centrum naszej galaktyki jest względnie mało aktywna, czego przyczyn dotychczas nie znamy. Sgr A* wypromieniowuje jedną setną dawki promieniowania w pełni aktywnej dziury o takiej samej wielkości. Być może planowane badania rzucą nowe światło na przyczyny tego zjawiska.

Źródło: doi:10.1038/nature10652