Kepler-22b – egzoplaneta w ekosferze!

Teleskop kosmiczny Kepler odkrył pierwszą, stosunkowo małą egzoplanetę krążącą wewnątrz ekosfery. Obiekt otrzymał oznaczenie Kepler-22b.

Misja kosmicznego obserwatorium Kepler już teraz przynosi niesamowite wyniki. W tej chwili znamy już ponad dwa tysiące wykrytych przez to obserwatorium kandydatów na planety pozasłoneczne. Spośród tych kandydatów jak na razie udało się pozytywnie zweryfikować istnienie zaledwie około dwudziestu planet pozasłonecznych. Wśród nich znajduje się obiekt wyjątkowy, gdyż stosunkowo mały i krążący wewnątrz ekosfery swojej gwiazdy. Egzoplaneta otrzymała oznaczenie Kepler-22b.

Kepler-22b to planeta pozasłoneczna, której promień wynosi około 2,4 promienia Ziemi lub 0,25 promienia Jowisza. Masa obiektu nie jest w tej chwili znana – będzie celem wielu obserwacji – jednak jest możliwe, że Kepler-22b jest skalistą lub wodno-skalistą egzoplanetą. Ponadto Kepler-22b krąży wokół swej gwiazdy macierzystej z czasem około 290 dni, co prawdopodobnie oznacza, że ta planeta pozasłoneczna krąży wewnątrz ekosfery swej gwiazdy macierzystej.

Gwiazda macierzysta jest tego samego typu co nasze Słońce, ale jest nieco mniejsza i chłodniejsza od naszej Dziennej Gwiazdy. Układ Kepler-22 (czyli gwiazda i egzoplaneta Kepler-22b) znajdują się w odległości około 600 lat świetlnych od Ziemi.

Odkrycie planety pozasłonecznej Kepler-22b to kolejny ważny krok w poszukiwaniach egzoplanet podobnych do Ziemi – małych (a zatem skalistych) i krążących w odpowiedniej odległości (wewnątrz tzw. ekosfery) wokół swych gwiazd. Obserwatorium Kepler wykryło już kilka lub więcej kandydatów o rozmiarach mniejszych od Keplera-22b i także krążących wewnątrz ekosfer swych gwiazd, lecz Kepler-22b jest pierwszym potwierdzonym obiektem tego typu. W najbliższych miesiącach i latach możemy spodziewać się przynajmniej kilku podobnych obiektów. Dzień odkrycia “dokładnego” analogu naszej Błękitnej Planety może nastąpić już niebawem.

Porównanie naszego Układu Słonecznego i układu Kepler-22 / Credits - NASA/Ames/JPL-Caltech