Start rakiety z chińskim satelitą wywiadowczym

We wtorek doszło do kolejnego startu rakiety z Państwa Środka. Na orbitę wyniesiony został militarny satelita, który z orbity będzie robił zdjęcia różnym celom strategicznym.

Do startu rakiety Długi Marsz 2C z kosmodromu Taiyuan (prowincja Shanxi w północnych Chinach) doszło we wtorek o godzinie 19:50 CET. Na orbitę heliosynchroniczną o wysokości około 480 km wyniesiony został satelita Yaogan-13, na temat którego nie podano żadnych szczegółowych informacji. Chińska Akademia Technologii Rakiet poinformowała jedynie o pomyślnym starcie i satelizacji.

Satelity serii Yaogan wykorzystywane są przez chińskie podmioty militarne oraz służby wywiadowcze. Wielu specjalistów uważa, że satelity serii Yaogan, umieszczane na orbicie okołoziemskiej od 2006 roku, są w istocie częścią nowej konstelacji wywiadowczej, zbierającej dane przy użyciu kamer wysokiej rozdzielczości oraz radarów. Nieoficjalnie mówi się, że ładunek wyposażony został w radar o syntetycznej aperturze (SAR), umożliwiającej przeprowadzanie obserwacji obiektów w każdych warunkach pogodowych oraz oświetleniu.

Przedwczorajszy start był pierwszym startem rakiety Długi Marsz 2C od 18 sierpnia, kiedy to identyczna jednostka zawiodła w dostarczeniu na orbitę eksperymentalnego satelity Shijian 11-04. Inżynierowie winą za to niepowodzenie obarczyli system kontroli drugiego stopnia.

Tym samym 29 listopada doszło do 15. startu chińskiej rakiety w 2011 roku. W zeszłym roku Państwo Środka wystrzeliło 15 rakiet, co oznacza, iż najprawdopodobniej w obecnym roku uda się pobić zeszłoroczny rekord. Do pierwszego z trzech zaplanowanych na grudzień startów dojdzie za około 3 godziny, kiedy to z kosmodromu Xichang wystrzelona zostanie rakieta Długi Marsz 3A z satelitą nawigacyjnym konstelacji Beidou-2 (Compass IGSO-5), będącej odpowiednikiem amerykańskiego systemu GPS bądź rosyjskiego GLONASS.

(SFN)