Szesnasty chiński start w 2011 roku, rekord pobity

Chiny pobijają swój własny rekord w ilości wystrzelonych rakiet w okresie 12 miesięcy. 1 grudnia tego roku na orbitę skierowana została rakieta Długi Marsz 3A z satelitą BeiDou-2 (Compass IGSO-5).

W zeszły czwartek o godzinie 22:07 CET z kosmodromu Xichang (chińska prowincja Syczuan) w niebo wzniosła się rakieta Długi Marsz 3A (Chang Zheng 3A). W ładowni zawarty był 10. operacyjny satelita konstelacji BeiDou-2, odpowiednika amerykańskiego GPS bądź rosyjskiego GLONASS. Chiny od 2007 roku mocno pracują nad drugą generacją własnego systemu nawigacyjnego.

Wyniesiony satelita ISGO-5 trafił na orbitę geosynchroniczną (Inclined Geostationary Orbit) o nachyleniu 55 stopni i wysokości około 35405 km. Wg chińskich źródeł w momencie tym osiągnięty został podstawowy stopień operacyjności systemu, który pod koniec tego roku będzie w stanie zapewnić Chinom oraz sąsiednim regionom usługi pozycjonowania, nawigowania i służbę czasu.

W obecnej chwili trwają testy i analizy efektywności systemu BeiDou-2, nazywanego Compass. Jeśli nie pojawią się żadne problemy to Chiny przestaną być uzależnione od amerykańskiego systemu GPS. Zwykli użytkownicy będą mogli liczyć na dokładność pozycjonowania wynoszącą około 10 metrów, a pełne możliwości (bardziej precyzyjne) udostępnione będą odbiorcom rządowym oraz militarnym.

Państwo Środka ma w planach w przyszłym roku wysłać na orbitę kolejne satelity nawigacyjne. Planuje się, że system docelowo będzie składał się z około 30 satelitów, co ma zostać osiągnięte przed 2020 rokiem.

Wraz z czwartkowym startem rakiety Długi Marsz 3A pobity został zeszłoroczny rekord w ilości startów w okresie 12 miesięcy. Przed końcem tego roku Chiny wystrzelą jeszcze jedną lub dwie rakiety (z satelitą telekomunikacyjnym dla Nigerii i jednostką obrazującą Ziemię).

W 2011 roku Chiny umieściły na orbitach satelity szpiegowskie, komunikacyjne oraz eksperymentalne. Bez wątpienia do największych osiągnięć należy pomyślne wyniesienie prototypowej chińskiej stacji orbitalnej Tiangong oraz bezzałogowego statku Shenzhou, które przeprowadziły udane próby cumowania do siebie, dając tym samym zielone światło na start czwartej chińskiej załogowej misji w przyszłym roku. W sierpniu doszło do jedynego nieudanego startu rakiety Długi Marsz 2C z wojskowym satelitą eksperymentalnym.

Rosyjskie rakiety osiągnęły orbitę 26 razy w tym roku, jednak aż trzy misje nie zakończyły się pomyślnie. Niecały miesiąc temu doszło do uwięzienia na niskiej orbicie bezzałogowego statku Fobos-Grunt, a w sierpniu w atmosferze spłonął statek Progress, który miał dostarczyć zapasy na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Stany Zjednoczone przeprowadziły 17 na 18 zaplanowanych startów w 2011 roku.

(SFN)