ISS: przygotowania do przyjęcia kolejnego Sojuza

Na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej trwają właśnie przygotowania do przyjęcia kolejnych trzech członków załogi. W tym celu w miniony piątek dokonano manewru podniesienia orbity ISS.

W piątek, 9 grudnia 2011 roku o godzinie 20:50 CET silniki modułu Zwiezda, znajdującego się po rosyjskiej części kompleksu, zostały uruchomione na 1 minutę i 22 sekundy. W efekcie ich pracy podniesiona została orbita Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Powyższa korekta jest elementem przygotowań do przybycia statku Sojuz TMA-03M, w efekcie którego 30. załoga ISS zostanie ponownie zwiększona do sześciu osób.

Nową część załogi stanowią: pilot rosyjskiego pojazdu, który następnie zostanie dowódcą 31. Ekspedycji – Oleg Dimitrijewicz Kononienko (lat 47, weteran lotu Sojuz TMA-12 i Ekspedycji nr  17 w 2008 roku), Amerykanin Donald Roy Pettit (lat 56, uczestnik misji STS-126 promu OV-105 Endeavour w listopadzie 2008 oraz Ekspedycji nr 6 do ISS w latach 2002-2003) i przedstawiciel Europejskiej Agencji Kosmicznej, astronauta André Kuipers (lat 53, który w kwietniu 2004 roku udał się na ISS na pokładzie Sojuza TMA-4, a wrócił po dziesięciu dniach Sojuzem TMA-3).

Powyższa trójka wystartuje z Bajkonuru dokładnie za tydzień, 21 grudnia 2011 roku, po czym na dzień przed Wigilią Bożego Narodzenia ich Sojuz przycumuje do orbitalnego przyczółka. Powrót kapsuły zaplanowany jest na 16 maja 2012 roku.

Obecnie na pokładzie ISS przebywa i pracuje trójosobowa załoga. Dowódcą 30. Ekspedycji jest astronauta NASA Daniel Christopher Burbank (lat 50, weteran dwóch misji wahadłowca OV-104 Atlantis: STS-106 z września 2000 roku i STS-115 z września 2006 roku). Towarzyszą mu dwaj kosmonauci z Rosji: Anton Nikołajewicz Szkaplerow oraz Anatolij Aleksiejewicz Iwaniszyn, dla których jest to pierwsza wyprawa w kosmos. Wszyscy trzej mają wrócić na Ziemię 16 marca przyszłego roku na pokładzie kapsuły powrotnej pojazdu Sojuz TMA-22.

Oczekując na przybycie trójki kolegów Dan Burbank pracuje m.in. nad rozwiązaniem problemów z ISSAC (International Space Station Agricultural Camera), urządzeniem służącym do fotografowania w świetle widzialnym lub podczerwieni obszarów rolniczych, a także obserwowania takich procesów jak topnienie lodowców czy reakcje środowiska na zmiany klimatyczne i działalność człowieka. W tym samym czasie rosyjscy załoganci zajmują się takimi eksperymentami jak Coulomb Crystal, związany z Prawem Coulomba oraz służący badaniom nad promieniowaniem Matrioszka-R.

Obecna załoga ISS. Od lewej: Szkaplerow, Burbank, Iwaniszyn (NASA)