Akatsuki zakończyła trzy etapową korektę orbity

Japońska sonda Akatsuki zakończyła trzy etapową korektę orbity w celu podjęcia drugiej próby wejścia na orbitę Wenus.

Japońska sonda planetarna PLANET-C “Akatsuki” zakończyła w ostatni poniedziałek, 21 listopada, trzecią część manewru korekty orbity. Złożony manewr pozwoli podjąć sondzie drugą próbę wejścia na orbitę Wenus w 2015 roku. Z powodu usterki silnika nie udało się tego dokonać za pierwszym razem, rok temu.

Korekta orbity była rozłożona na trzy etapy. Pierwszy wykonano 1 listopada o 04:22 GMT. Silnik sondy pracował przez 587,5 sekundy, zmieniając jej prędkość o 90 m/s. Drugi manewr wykonano 10 listopada. Zmiana prędkości o kolejne 90 m/s wymagała włączenia silnika na 540 sekund. Poniedziałkowy manewr został wykonany w czasie przelotu przez peryhelium.

Seiichi Sakamoto, rzecznik misji z ramienia Instytutu Nauk Kosmicznych i Astronautycznych (ISAS), poinformował, że wszystkie trzy korekty przebiegły pomyślnie. Sakamoto przypomniał jednak, że nie ma pewności czy sonda będzie wstanie wejść na orbitę Wenus w 2015 roku.

Manewry zostały wykonane za pomocą silników korekcyjnych sondy, stąd długi czas ich trwania. Głównego silnika, który rok temu przedwcześnie wyłączył się podczas krytycznego manewru wejścia na orbitę Wenus, nie udało się ponownie włączyć. Winą obarcza się jeden z zaworów w silniku lub niedrożny kanał dyszy wylotowej. Wcześniej sonda w sposób kontrolowany wypuściła część paliwa, aby zmniejszyć swoją masę i ułatwić manewry za pomocą silniczków kontroli położenia.

Japońskie misje w głęboką przestrzeń kosmiczną nie mają dobrej passy. Pierwsza, Nozomi, miała przybyć do Marsa w 1999 roku, ale usterka zaworu pozbawiła ją paliwa potrzebnego na wejście na orbitę. Po przeplanowaniu misji druga próba miała być podjęta w 2003. Statek nie doczekał jednak tej sposobności. W 2002 roku rozbłysk słoneczny uszkodził ją w poważny sposób. Misja kometarna Hayabusa udała się jedynie dzięki heroicznym i wieloletnim zabiegom inżynierskim i nie zwykle elastycznej budowie układu napędowego. Sonda przywiozła na Ziemię pierwsze w historii próbki komety niemal dosłownie “doczołgując się” w kierunku naszej planety.