Udane cumowanie do chińskiej stacji kosmicznej

O 18:30 CET Chiny przeprowadziły pierwsze bezzałogowe cumowanie statku kosmicznego Shenzhou-8 oraz eksperymentalnej stacji kosmicznej Tiangong-1. Po dziesięciu minutach zatrzaski przymocowały oba pojazdy i nastąpiło tzw twarde cumowanie (ang. hard docking).

Transmisja z wydarzenia była nadawana na żywo poprzez chińskie stacje media. Widać tu dużą zmianę w porównaniu do pierwszych lotów programu, gdzie o sukcesach informowano po fakcie.

Cumowanie odbyło się dwa dni po starcie kapsuły Shenzhou-8 z kosmodromu Jiuquan.Pojedynczy moduł Tiangong-1 na orbicie znajdował się już od końca września. Misja Shenzhou-8 potrwa prawdopodobnie około 20 dni. W ciągu najbliższych trzech tygodni powinna nastąpić ponowna, testowa próba cumowania do stacji kosmicznej.

Jest to bardzo ważny krok w konsekwentnym, aczkolwiek powoli realizowanym chińskim programie kosmicznym. Następny lot statku Shenzhou-9 do stacji Tiangong-1, już z załogą na pokładzie, powinien odbyć się w pierwszej połowie przyszłego roku.

Doświadczenia wyniesione z owych misji pozwolą po dekadzie na budowę wielomodułowej, stale zamieszkanej stacji kosmicznej.

Misja Shenzhou-8 jest komentowana na Polskim Forum Astronautycznym.