NASA ponownie próbuje wybudować ultralekkie zbiorniki

NASA rozstrzygnęła kontrakt na Composite Cryotank Technologies Demonstration – demonstrację możliwości wybudowania ultralekkiego zbiornika na paliwo kriogeniczne.

Na mocy kontraktu firma Boeing zaprojektuje, wybuduje oraz przetestuje przynajmniej dwa takie zbiorniki. Mają składać się zaawansowanych materiałów kompozytowych, co pozwoliłoby znacznie obniżyć koszty lotów w Kosmos, także załogowych oraz poza orbitę ziemską.

Boeing dostanie około 24 milionów dolarów na cały projekt, rozpoczynający się w tym miesiącu. Budowa zostanie przeprowadzona w Seattle, gdzie Boeing posiada odpowiedni infrastruktury. Testowanie ma się rozpocząć pod koniec roku 2013 w należącym do NASA Centrum Lotów Kosmicznych Marshalla w Huntsville (Alabama).

Celem projektu jest zredukowanie masy obecnych zbiorników o 30% oraz zredukowanie kosztów produkcji o 25% względem tradycyjnych metalowych zbiorników. Aby to osiągnąć konieczne jest rozwijanie zarówno samych materiałów, jaki i procesu produkcyjnego oraz struktury zbiorników.

Kolejnym założeniem jest opracowanie procesu, który pozwoliłby na produkcję zbiorników o 10-metrowej średnicy, co pozwoliłoby konstruować nawet rakiety znacznie potężniejsze od obecnie planowanych.