We środę (19.10.2011) podniesiono orbitę ISS

We środę orbita ISS została podniesiona poprzez odpalenie silników modułu Zwiezda na 1 minutę i 53 sekundy. Celem manewru było takie podniesienie orbity, aby umożliwić kolejny manewr podniesienia zaplanowany na 26. października, tuż przed przylotem statku Progress M-13M ze zaopatrzeniem oraz Sojuza TMA-22 z trzema nowymi rezydentami Ekspedycji 29.

Progress M-10M – ten obecnie przycumowany do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) – jest już wypełniony po brzegi śmieciami i przygotowany do odcumowania. 29. października zostanie odłączony od ISS, a następnie wejdzie w atmosferę, spalając się w niej gdzieś nad Pacyfikiem. Dzień później wystrzelony zostanie kolejny bezzałogowy pojazd Progress M-13M i drugiego listopada zadokuje do modułu Pirs. Przywiezie nowe zaopatrzenie zarówno dla załogi, jak i dla samej Stacji.

Nowa załoga powinna przybyć do ISS 16. listopada 2011 i składać się będzie z trzech inżynierów misji: Dana Burbanka, Antona Szkaplerowa oraz Anatolija Iwaniszyna. Dołączą oni do Ekspedycji 29, czyli dowódcy Mike`a Fossuma oraz inżynierów misji Satoshi Furukawy oraz Siergieja Wołkowa. Fossum, Furukawa oraz Wołkow zakończą swoją misję 22. listopada po 166 dniach pobytu na pokładzie Stacji. Powrócą na Ziemię Sojuzem TMA-02M, który wyląduje w Kazachstanie.

Fossum we środę (19.10) pracował w śluzie Quest nad systemem chłodzącym amerykańskich skafandrów do spacerów kosmicznych. Ponadto, zajmował się serwisowaniem eksperymentu Flame Extinguishment Experiment (FLEX-2) studiującego zachowanie się ognia w Kosmosie oraz wyznaczaniem charakterystyk spalania.

Furukawa ściągnął natomiast dane z eksperymentu Integrated Cardiovascular Experiment. Dane te są przechwytywane ze sensorów umieszczonych na skórze astronautów i charakteryzują proces kurczenia się serca ludzkiego podczas dłuższych pobytów w stanie bez ciążenia. Japoński astronauta przemieścił również większą ilość ekwipunku w module logistycznym laboratorium Kibo oraz uprzątnął nieużywane kable ethernetowe w amerykańskim laboratorium Destiny.

Wołkow natomiast w dalszym ciągu przygotowywał Progressa do zbliżającego się oddokowania. Głównie przenosił do niego śmieci oraz inne niepotrzebne już na pokładzie Stacji rzeczy. Doglądał także rosyjskiego eksperymentu RELAXATION, który bada zachowanie się górnych warstw atmosfery ziemskiej w kontakcie z plazmą powstającą podczas odpalania silników wytwarzających ciąg oraz z nagrzewania się osłon termicznych statków kosmicznych, gdy wracają one na Ziemię.

Fossum rozmawiał również 20 minut z radiem ABC Vic Ratner oraz witryną Space.com. Mówił o tym, jak pozostać zdrowym w Kosmosie oraz o przyszłości Stacji i nauki uprawianej na jej pokładzie.