Herschel odkrywa ogromne ilości wody wokół młodej gwiazdy

Należący do ESA satelita Herschel dostrzegł wodę wyparowującą z dysku pyłowego otaczającego młodą gwiazdę w gwiazdozbiorze Hydry. Ilość zamarzniętej wody przekracza wielokrotnie objętość ziemskich oceanów.

Wodę odkryto dzięki użyciu instrumentu Herschela HIFI (Heterodyne Instrument for the Far Infrared) w dysku pyłowym otaczającym gwiazdę TW Hydrae, oddaloną od nas o 176 lat świetlnych. Wiek tej gwiazdy szacuje się na 5-10 milionów lat, jest ona zatem w późnych – wręcz ostatnich – fazach formowania. Prawdopodobnie w relatywnie niedługim czasie dysk skondensuje się, dając początek w pełni uformowanej gwieździe.

Przypuszczalnie woda na Ziemi wzięła się z komet, które we wczesnym etapie ewolucji Układu Słonecznego bombardowały naszą planetę. Ostatnie badania komety 103P/Hartley 2 potwierdzają tę teorię: na komecie została odnaleziona woda o podobnym składzie chemicznym do ziemskiej. Nigdy wcześniej nie zaobserwowano bezpośrednio rezerwuaru wody w dyskach pyłowych innych gwiazd.

Wokół TW Hydrae odnaleziono dokładnie taką sygnaturę wody, jaką daje podgrzewanie ziaren pyłu gwiezdnego międzygwiezdnym promieniowaniem ultrafioletowym. To, co w naszym Układzie Słonecznym miało miejsce kilka miliardów lat temu (łącznie z pojawieniem się wody na Ziemi), prawdopodobnie w układzie TW Hydrae dzieje się właśnie teraz.

Naukowcy użyli symulacji komputerowych oraz danych z Teleskopu Spitzera do oszacowania, jak duże ilości wody mogą wchodzić w grę. Okazało się, że można by nią zapełnić kilka tysięcy ziemskich oceanów.

Szef zespołu odpowiedzialnego za odkrycie – dr Michiel Hogerheijde z Uniwersytetu w Lejdzie (Holandia) – informuje, że już zarezerwowano czas Herschela na poszukiwania kolejnych takich rezerwuarów wokół trzech innych, znacznie bardziej odległych gwiazd.

Źródło:
M. Hogerheijde, et al., “Detection of the Water Reservoir in a Forming Planetary System”, 2011, Science, Vol. 334 no. 6054 pp. 338-340. DOI: 10.1126/science.1208931