Udany start Shenzhou-8

Trzydziestego pierwszego października 2011 roku, o godzinie 22:57 CET, nastąpił udany start chińskiego pojazdu Shenzhou-8. Celem tej wyprawy jest umieszczony we wrześniu moduł orbitalny Tiangong-1. Misja Shenzhou-8 to test technik zbliżania i automatycznego cumowania – jest to ważny krok przed przyszłościowymi zaawansowanymi i ambitnymi chińskimi wyprawami załogowymi.

Do startu doszło z chińskiego kosmodromu Jiuquan. Do wyniesienia pojazdu Shenzhou-8 wykorzystano rakietę Długi Marsz – 2F (CZ-2F). Start nastąpił 31 października 2011 roku o godzinie 22:57 CET (w Chinach było wtedy już po północy, dlatego chińskie źródła uważają, że start nastąpił 1 listopada). Start przebiegł prawidłowo i był na żywo transmitowany przez chińskie stacje telewizyjne.

{youtube}e1nxqVdTwXo{/youtube}
Start Shenzhou-8 / Credits – CCTV,

Shenzhou-8 połączy się w trybie automatycznym z wystrzelonym 29 września tego roku modułem orbitalnym Tiangong-1. Jest to kolejny etap przygotowań do programu chińskich stacji orbitalnych. Po Shenzhou-8 na początku 2012 roku powinna nastąpić załogowa wyprawa Shenzhou-9, choć ostatnio pojawiły się informacje, że i ta misja może być bezzałogowa. Celem Sheznhou-9 będzie również moduł Tiangong-1.

Rozmiarami, Tiangong-1 przypomina nieco pojedynczy moduł Międzynarodowej Stacji Kosmicznej – posiada długość około 10 metrów przy średnicy 3.3 metra. Część tej przestrzeni zajmuje jednak część serwisowa – moduł jest bowiem w pewnym sensie autonomicznym pojazdem – posiada własny napęd, systemy zasilania i podtrzymywania życia. Część mieszkalna o objętości użytkowej bliskiej 15 metrom sześciennym, wyposażona została między innymi w miejsca do spania oraz sprzęt treningowy – pozostała przestrzeń zostanie wykorzystana w ramach laboratorium.

Ostatnią wyprawą w kierunku modułu Tiangong-1 będzie misja Shenzhou-10, planowana na 2012 lub 2013 rok. Następnie, nie wcześniej niż w 2013 roku na orbitę powinna zostać wyniesiona pierwsza prawdziwa chińska mini-stacja orbitala Tiangong-2 a następnie Tiangong-3. Około 2020 roku powinna rozpocząć się budowa większej, modułowej chińskiej stacji orbitalnej.

Misja Shenzhou-8 potrwa około trzech tygodni.

Rakieta CZ-2F - start / Credits - CCTV