ROSAT – deorbitacja 23 października?

Zbliża się moment deorbitacji satelity ROSAT. Jest dość prawdopodobne, że satelita zejdzie z orbity już w najbliższą niedzielę, 23 października.

ROSAT to niemieckie obserwatorium rentgenowskie, które zostało umieszczone na orbicie w 1990 roku. Misja tego satelity trwała do 1999 roku. Od tego czasu ROSAT jest typowym “kosmicznym śmieciem”, przebywającym na niskiej orbicie wokółziemskiej. Orbita tego satelity w ciągu ostatnich dwunastu lat stopniowo obniżała się, prowadząc do deorbitacji.

Ten satelita, choć lżejszy, jest bardziej zwarty (detektory satelity musiały być osłonięte od przypadkowego promieniowania rentgenowskiego) od zdeorbitowanego pod koniec września UARS. Szacuje się, że aż około 1600 kilogramów (z całkowitej masy 2400 kilogramów) szczątków przetrwa przejście przez atmosferę i prawdopodobnie dotrze do Ziemi. Przewiduje się fragmentację do około 30 szczątków, przy czym największy z nich może posiadać masę nawet około 400 kilogramów. Co ciekawe, 20 października pojawiła się informacja, że zestaw luster tego satelity – o łącznej masie 1600 kg – może przetrwać przejście przez atmosferę w jednym kawałku!

21 października 2011 roku o godzinie 12:00 CEST parametry orbity satelity ROSAT wynosiły 185,2 x 191,5 km. Dla porównania – 11 października orbita tego satelity wynosiła 243 na 247,5 km. W tej chwili przewiduje się, że do deorbitacji ROSAT-a dojdzie już w najbliższą niedzielę, 23 października. W tej chwili nie jest pewne, o której godzinie i podczas której orbity tego satelity nastąpi deorbitacja – wstępne prognozy z różnych źródeł sugerują momenty około 08:00 CEST, 12:00 CEST, 13:30 CEST i 15:30 CEST. W tej chwili błąd w prognozie może wynosić – w zależności od modelu matematycznego – nawet 48 godzin, niemniej jednak wszystkie modele przewidują, że do deorbitacji dojdzie 23 października.

W najbliższych godzinach powinny się pojawić bardziej precyzyjne prognozy deorbitacji satelity ROSAT. Jutro (22 października) serwis Kosmonauta.net rozpocznie relację “na żywo” z deorbitacji tego satelity, na którą już teraz serdecznie zapraszamy!

Deorbitacja satelity ROSAT jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.