ExoplanetSat – CubeSat na egzoplanety

W roku 2012 powinien nastąpić start misji o nazwie ExoplanetSat. Ten nanosatelita standardu CubeSat 3U będzie poszukiwać… egzoplanet.

Projekt ExoplanetSat jest realizowany na znanej amerykańskiej uczelni technicznej Massachusetts Institute of Technology (MIT) przez studentów oraz naukowców. Celem ExoplanetSat jest budowa zminiaturyzowanego nanosatelity zdolnego do poszukiwania i wykrywania egzoplanet przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów produkcji i umieszczenia na orbicie. Ponadto studenci biorący udział w tym projekcie mają zdobyć cenną wiedzę i doświadczenie, które będzie przydatne po zakończeniu studiów w innych, bardziej skomplikowanych projektach satelitarnych.

Nanosatelita ExoplanetSat jest projektowany i budowany według standardów CubeSat w rozmiarze 3U (3 jednostki), z których dwie jednostki będą miały formę szkieletową. Rozmiary tego nanosatelity mają wynosić 34x10x10 cm i są oparte o jeden z produktów, oferowanych komercyjnie na rynku CubeSatów. ExoplanetSat ma być wyposażony w układ optyczny (dostępny na rynku), prawdopodobnie o ogniskowej 85 mm oraz detektorze typu CCD (główny do zbierania danych) i kilku typu CMOS (do orientacji i śledzenia wybranej gwiazdy). Optyka zostanie dostosowana do warunków przestrzeni kosmicznej poprzez ustawienie ostrości na nieskończoność oraz usunięcie gazów, klejów i cementów, które mogłyby zanieczyścić powierzchnie optyczne w warunkach próżni. Każda ekspozycja wybranej gwiazdy ma wynosić 10 sekund. Detekcja egzoplanet ma się odbywać za pomocą metody tranzytów. Prawdopodobnie ExoplanetSat będzie w stanie wykryć tranzytujące egzoplanety wielkości Jowisza, choć być może i mniejsze.

Dużym problemem może być precyzja orientacji ExoplanetSat, pozwalająca na ograniczenie dryfu obrazu w trakcie ekspozycji. Do tego celu na pokładzie ExoplanetSat zostanie zainstalowany dwustopniowy układ orientacji (nazwa – MAI-200), pozwalający na aktywną orientację tego nanosatelity w trzech osiach.

Komunikacja z Ziemią będzie odbywała się na częstotliwości około 2,4 GHz, co pozwoli na znacznie szybszy przesył danych w porównaniu do innych misji typu CubeSat. MIT planuje wykorzystać do sesji komunikacyjnych z ExoplanetSat istniejące już stacje naziemne, znajdujące się w Kwajalein (Mikronezja), Singapurze i Cayenne (Gujana Francuska).

Projekt tego nanosatelity jest częściowo finansowany z grantu Jet Propulsion Laboratory, związanego z NASA. ExoplanetSat jest prawdopodobnie najbardziej skomplikowanym z dotychczas realizowanych projeków w klasie CubeSat. Start zaplanowany jest na 2012 rok, docelowa orbita powinna mieć małą inklinację i około 650 km wysokości.

(MIT, NASA)