UARS – deorbitacja 24 września

Deorbitacja satelity UARS nastąpi wcześniej niż to się jeszcze niedawno wydawało. W tej chwili przewiduje się, że UARS spłonie w atmosferze już około 24 września.

UARS (Upper Atmosphere Research Satellite) został wyniesiony we wrześniu 1991 roku w trakcie misji STS-48. Początkowo satelita znajdował się na orbicie o wysokości 575×580 km. Do 2005 roku UARS badał ziemską atmosferę – w szczególności warstwę ozonową. W grudniu 2005 roku misja satelity została zakończona i całe pozostałe paliwo satelity wykorzystano do obniżenia orbity. W ciągu kolejnych lat szczątkowa atmosfera powoli sprowadzała UARS na coraz niższe wysokości – 12 września 2011 roku wysokość orbity tego satelity wynosiła zaledwie 235×265 km. Warto tu dodać, że w listopadzie 2007 roku w UARS uderzył mały kosmiczny śmieć, który wygenerował kilka orbitalnych śmieci, które z kolei spowodowały potrzebę korekty orbity Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Jeszcze 12 września przewidywano, że UARS zejdzie z orbity w ostatnim tygodniu września. W tej chwili jest bardziej pewne, że do deorbitacji dojdzie 24 września (plus minus jeden dzień). Aktualnie UARS znajduje się na orbicie o parametrach 230 km na 255 km, co oznacza obniżenie wysokości o 5-10 kilometrów od 12 września.

W najbliższych dniach NASA będzie publikować kolejne prognozy na temat deorbitacji oraz parametrów orbity. Spodziewany moment deorbitacji może ulec zmianie.