Ziemia pod wpływem Westy i Ceres

Sonda Dawn osiągnęła orbitę planetoidy Westa, w przyszłości czeka ją spotkanie z planetą karłowatą Ceres, co na pewno doprowadzi do doskonalszego wyznaczenia trajektorii orbit tych ciał niebieskich. Niestety, symulacje komputerowe wskazują na to, że jak dotąd nie jest to wiedza niezmienna.

Na Ceres oraz Westę oddziałują planetoidy z Pasa Planetoid, a także planety Układu Słonecznego. Ruch największych obiektów między Marsem a Jowiszem, w dużej skali czasowej, staje się nieprzewidywalny i chaotyczny. Dlatego niewykluczone jest, że w przeciągu miliarda lat między Westą a Ceres dojdzie do kolizji. Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest niewielkie, bo wynosi jedynie 0,2%.

Chaos wkrada się w tor ruchu Ceres i Westy, ale zaistniałe zmiany wpływają także na inne ciała Układu Słonecznego. Nawet na Ziemię. Mimo różnicy mas, gdzie masa Ceres jest 6 tysięcy razy mniejsza niż ziemska, a Westy 22 tysiące razy, obiekty te mogą destabilizować orbitę naszej planety. Z tego względu wszelkie badania paleoklimatyczne, wybiegające ponad 60 milionów lat wstecz, są skazane na duże błędy. To zła wiadomość dla badaczy prehistorycznego klimatu Ziemi.

Złożone oddziaływania między ciałami Układu Słonecznego będą wymagały konstrukcji coraz doskonalszych modeli. W tym celu potrzebne będą dane o obiektach, między którymi zachodzi interakcja, dlatego misja sondy Dawn może stanowić cenne uzupełnienie informacji o planecie karłowatej Ceres i planetoidzie Westa. Co za tym idzie, dopracowane zostaną także modele ziemskiej orbity, na którą wpływają badane obiekty.

Źródło: J. Laskar, M. Gastineau, J.-B. Delisle, A. Farrés, A. Fienga; Strong chaos induced by close encounters with Ceres and Vesta; Astronomy & Astrophysics journal; Lipiec 2011