Walka z odwapnieniem kości drogą ku przyszłym załogowym misjom

W misji STS-135, oprócz czterech astronautów, w przestrzeń kosmiczną udało się także trzydzieści myszy. Na nich prowadzone są obserwacje skuteczności środka do walki z osteoporozą.

Odwapnienie kości w warunkach mikrograwitacji postępuje bardzo gwałtownie. Astronauci tracą 1-2% masy tkanki kostnej na miesiąc, a co za tym idzie, aż 3% siły kości. Po długim okresie przebywania w stanie nieważkości zmiany strukturalne są już tak głębokie, że rehabilitacja na Ziemi nie przywraca pełni sprawności. Dlatego ważne jest opracowanie terapii, która będzie podstawą bezpiecznych i długotrwałych lotów kosmicznych ludzi, na przykład na Marsa.

Naukowcy chcą zagłębić się w zmiany w tkance kostnej myszy aż na poziomie molekularnym. Podejrzewa się, że w warunkach mikrograwitacji za odwapnienie odpowiedzialna jest sklerostyna. Dlatego w trakcie eksperymentu myszy poddaje się leczeniu inhibitorem sklerostyny.

Sklerostyna jest białkiem wydzielanym przez osteocyty, czyli komórki kostne. Osteocyty odpowiedzialne są za komunikowanie o zmianach w działaniu sił i obciążeń na kości do innych komórek, wpływają na masę i siłę kości. Sygnał blokujący przyrost kości to właśnie sklerostyna.

Sklerostyna w warunkach mikrograwitacji najprawdopodobniej negatywnie oddziałuje na osteoblasty, przez co tworzenie kości jest hamowane. Inhibitory sklerostyny mogą zawieszać jej oddziaływanie. Podawanie antysklerostyny jest łatwe, ponieważ wystarczy jedna dawka umieszczona podskórnie, która nie powoduje gwałtownych reakcji organizmu*.

Badania nad terapią przeciwciałami sklerostyny w kosmosie mogą przynieść także korzyści na Ziemi – dla ludzi cierpiących na osteoporozę.

Liderem eksperymentu jest Ted Bateman, posiadający już doświadczenie w eksperymentach we współpracy z NASA. Naukowcy biorący udział w projekcie pochodzą z University of North Carolina w Chapel Hill i z North Carolina State University. Pomagają im także koledzy z University of Colorado i Harvard University.

Program sponsorowany jest przez Amgen, Inc; National Space Biomedical Research Institute oraz NASA Human Research Program, Johnson Space Center.

Źródło: University of North Carolina School of Medicine